CERN’in “Bilimi Hızlandırıyoruz” sergisi bugün açıldı

Fizik ve Uzay Öne Çıkanlar
CERN’in “Bilimi Hızlandırıyoruz” sergisi bugün açıldı

Avrupa Nükleer Araştırma Merkezi CERN’in “Bilimi Hızlandırıyoruz” sergisi bugün İstanbul Bilgi Üniversitesi'nde açıldı.

Serginin amacı evreni anlatmak, sloganı ise “Hepimiz 13 milyar yıl yaşındayız".

Evrenin var olmasının ilk anından, yani büyük patlamadan itibaren bugüne kadarki süreci özetleyen sergi, CERN’deki deneylerin evrenin bazı sırlarını nasıl çözdüğünü ve geçmişteki temel araştırmalar ile günümüz teknolojileri arasındaki ilişkiyi gösteriyor.

Serginin önemli bir bölümü dokunmatik paneller ve oyunlar gibi etkileşimli medyalardan oluşuyor. Sergideki tüm metinler ve medyalar hem Türkçe hem de İngilizce. Ayrıca 12 yaş ve üzeri tüm ziyaretçiler için uygun.

Sergi, girişte ziyaretçileri Büyük Patlama anına geri götürüyor. Büyük Patlama sahnesi bölümü, evrenin tarihini anlatıyor. Parçacık kuşağı bölümü maddenin temel yapısını gösteriyor. Gizem alanı, evrenin ve maddenin sırlarından bahsediyor. CERN araştırma alanı, Büyük Hadron Çarpıştırıcısı'ndaki araştırmanın nasıl yapıldığını gösteriyor. Teknoloji tohumları alanı ise temel araştırmaları günlük hayatımızla ilişkilendirerek dünyamızın nasıl temel araştırmalar üzerine kurulduğunu gösteriyor.

Giriş

“Siz, sevdikleriniz ve çevrenizdeki her şey kökenleri evrenin ilk zamanlarına dayanan parçacıklardan oluşmaktasınız.”

Bu bölümde ziyaretçiler Büyük Hadron Çarpıştırıcısı tünelinden geçerken her şeyin ilk anına geri götürülüyor.

Büyük Patlama Sahnesi

“Güneşimizin 1000 katı kadar ağır olabilen ilk yıldızlar birer fabrika gibidir. Yakıtları tükendiğinde çökerler ve devasa süpernovalar olarak patlarlar; bu sırada yaşamın yapı taşları olan ağır elementler oluşur.”

Burada, Büyük Patlama'nın ilk anlarından günümüze kadar evrenin evrimini anlatan 5 dakikalık heyecan verici bir görsel ve işitsel gösteri yer alıyor.

Duvarlardaki metin ve grafikler ise bu öyküyü daha detaylı bir şekilde anlatıyor.

Parçacık Kuşağı

“Bizler CERN’de, dünyamızı ve bütün evreni meydana getiren bu küçücük yapı taşlarını yani temel parçacıkları inceliyoruz.”

Bu bölümde ziyaretçiler, “Parçacıklar ne kadar büyük?” ya da “Parçacıklar nedir?” gibi soruların rehberliğinde parçacıkların dünyasını keşfe çıkıyor. Ziyaretçiler farkına bile varmadan  atom, çekirdek ve parçacıkların mikroskobik dünyasına bir animasyon yardımıyla taşınıyor.

Gizem Alanı

“Gözlenebilir maddenin tümü, evrenin sadece %4’ünü oluşturmaktadır. Peki geri kalanı nerede?”

Bu alan, evrenin en ilgi uyandıran gizemlerinden bazılarını anlatıyor.

Bu gizemlerin neden olduğu büyük sorunlardan bazıları bilim insanlarının açıklamalarını içeren etkileşimli panellerle derinlemesine ele alınıyor.

Ziyaret Saatleri

Sergi 23 Mart’tan, 23 Temmuz’a kadar haftanın her günü 9:00 – 18.00 saatleri arasında ziyaret edilebiliyor, fakat resmî tatillerde kapalı. Giriş ise ücretsiz.

Detaylı bilgi için:
www.cernexhibition2017.bilgi.edu.tr