Gıdaların raf ömrünü uzatan ambalaj geliştirildi

Öne Çıkanlar Sağlık

Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi Dekanı Yusuf Menceloğlu (solda) ve Hayriye Ünal (sağda)

Bilim insanları 20 yıldır özellikle ambalajlara odaklanarak, gıdaların bozulmasını engellemenin alternatif yollarını arıyor. Sabancı Üniversitesi Nanoteknoloji Araştırma ve Uygulama Merkezi araştırmacısı Hayriye Ünal ve ekibi, bu çok yönlü ambalaj ihtiyacını karşılamak amacıyla farklı işlevler kazandırılmış kil nanotüpleri içeren bir ambalaj filmi geliştirdi.

Bu film meyve ve sebzelerin aşırı olgunlaşmasını ve hayvansal gıdalarda mikrobiyal büyümeyi engelleyerek kolayca bozulabilecek ürünlerin raf ömrünü uzatma özelliği taşıyor.

Hayriye Ünal araştırma ile ilgili olarak “Bu tür ambalajlarla gıda güvenliğine katkı sağlayabilir, gıda bozulması kaynaklı ekonomik zararı azaltabiliriz” dedi ve geliştirilen teknoloji ile farklı gıda türlerine özel, düşük maliyetli ambalajların tasarlanabileceğini belirtti.

Sıradan polietilen film (solda), nano-kil katkılı ambalaj (sağda)

Ambalajının verimliliği gıdalarla test edildi

Araştırmacılar, nano-kil katkılı bu film ile domates, muz ve tavuk gibi gıdaları paketleyerek farklı süreler boyunca bekletti ve sıradan polietilen filmle karşılaştırarak verimliliğini ölçtü. 10 gün sonunda geliştirilen yeni filmle paketlenmiş domateslerin kontrol grubundaki sebzelere göre daha iyi durumda olduğu görüldü. Ayrıca altı gün sonunda, muzların bu yeni film sayesinde polietilen filme kıyasla daha taze ve sarı kalabildiği gözlendi. Bu filmle kaplanan ve 24 saat buzdolabında saklanan tavukta polietilen ile paketlenmiş tavuğa kıyasla çok daha az bakteri artışı gözlemlendi. Washington DC’de düzenlenen Amerikan Kimya Derneği Ulusal Toplantısında tanıtılan gıda ambalajının güvenirliği ile ilgili testler ve piyasaya sürülebilmesi konusunda çalışmalar devam ediyor.