Kod yazıp ihraç ediyorlar

Edip Emil Öymen
Kod yazıp ihraç ediyorlar

TÜBİSAD’ın Deloitte desteğiyle hazırladığı 2016 yılına ait bilişim sektörü pazar verileri içinde “katma değer” konusundaki en önemlisi, yazılımın, bilişim ihracatı içindeki yeni yeri: Bilişim ihracatı 3.08 milyar TL içinde 2.04 milyarı (676 milyon dolar) yazılımdan... Donanım ve hizmet de ihraç ediliyor ama yazılımın sağladığı gelir daha yüksek. Çünkü yazılıma eklenen katma değer daha yüksek. Yazılım, aynı zamanda “ileri/yüksek teknoloji” ürünü. Üstelik, sadece bilgi gerektiriyor. “Sadece bilgi” denilen şey ise, tek tek insanlarda bulunan, eğitimle tecrübeyle kazanılan beyinsel bir güç.

Yazılımın en “cazip” ürünlerinden biri olan oyun yazılımında ihracatımız 2016'da, bir önceki yıla göre yüzde 25 artarak 500 milyon dolara ulaştı. Oyunun bir de e-spor kategorisi var ki apayrı bir dünya. KPMG Football Benchmark, hazırladığı Futbol Klüpleri ve e-Spor raporunda, Beşiktaş’ın “League of Legends” oyununda kurduğu takımla yer aldığını, Fenerbahçe ve Galatasaray’ın da e-spor takımları kurduğunu kaydetti.

Bütün bu işler, yazılımla oluyor. Sonuçta, e-spor veya “normal” oyun, hepsi yazılımdan (ve görsel tasarımdan) ibaret. Bilişim pazarı verilerini analiz eden Newzoo da 2017 Global E-Spor Pazar Raporu’nda, bu tür oyunların piyasa değerinin 696 milyon dolara ulaşacağını tahmin ediyor. Gelir ise 2020 yılına kadar 1.5 milyar dolara ulaşabilirmiş. Çünkü, oyunun meraklısı çok: Bu yıl tahmini 385 milyon kişiden, 2020’de 589 milyona çıkacak bir tüketici kitlesi.


İşte, yazılımcılarımız için yol haritası... Ve bir başarı örneği: İhracat Zirvesi 2016 kapsamında Türkiye İhracatçılar Meclisi ve Dünya gazetesinin düzenlediği seçmede yaratıcı ihracat uygulamaları ortaya koyan, katma değeri yüksek ürünler ihraç eden firmaya verilen Özgün Ürün Ödülü’nü kazanan, TaleWorlds (Ankara) olmuştu.

Dünyanın Gelmiş Geçmiş En İyi 100 Oyunu listesine kabul edilen TaleWorlds, Armağan Yavuz ve eşi İpek Hanım’ın yaratıcılığıyla 2005’te doğdu. İlk başarıları, Mount Blade adlı oyunlarını hemen seri haline getirmeleriydi. İlk 3 oyunları 1 milyon satış barajını aştı. En az 7 milyon kopya sattılar. Böylece, dünyaya açıldılar. 212 ülkede oyunları oynanıyor. Üretimlerinin % 96’sını ihraç ediyorlar.

Yazılım Sanayicileri Derneği Başkanı Doğan Ufuk Güneş diyor ki: “İnşaat yerine yazılım ve teknolojiye dönmeli, istihdamı teknolojide yaratmalıyız. İnşaata yatırım yapıp binaları yükseltmek yerine, teknoloji ve yazılıma yatırım yapıp ülkemizi yükseltmeliyiz. Bugünden sonra istihdam için en önemli sektörümüz, yazılım. Hindistan’da bilişimde istihdam edilen kişi sayısı 3.1 milyon. Neden biz yapamayalım? İstihdamı yazılımla artırabiliriz.” (Milliyet,10.03.17)

Edip Emil Öymen

*Bu yazı 22.05.2017 tarihli BTHaber’de yayınlandı.

Edip Emil Öymen