Samanyolu dışındaki ilk gezegen mi keşfedildi?

Fizik ve Uzay Son Dakika Bilim
Samanyolu dışındaki ilk gezegen mi keşfedildi?

Gök bilimciler, Samanyolu galaksisinin dışında keşfedilen ilk gezegen olma ihtimali taşıyan bir gök cismine rastladı. Satürn gezegeninin boyutlarına yakın olduğu belirtilen olası yeni gezegen, Amerikan Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi'nin (NASA) Chandra X-Ray Teleskobu ile tespit edildi. Bugüne kadar Güneş Sistemi dışında 5000'e yakın gezegen bulundu. Ancak bunların tümü Samanyolu galaksisi içerisinde yer alıyor.

Söz konusu gezegen ise Samanyolu galaksisinden 28 milyon ışık yılı uzaklıktaki Messier 51 galaksisinde yer alıyor.

Galaksi dışı yeni gezegen olasılığı, bu gök cisminin kendisine eşlik eden bir yıldız önünden geçerken onun ışığının bir kısmını engellemesi ile oluşan kararmanın teleskoplarla gözlenmesi sonucu tespit edildi.

Harvard & Smithsonian Astrofizik Enstitüsü’nden Rosanne Di Stefano ve ekibi, Chandra X- ışını teleskopunu kullanarak yakındaki üç galaksideki en parlak X-ışını kaynaklarını araştırdı. Ve astronomlar gerçekten de aradıklarını bulduar: yaklaşık olarak 28 milyon ışık yılı uzaklıktaki spiral galaksi M51’de, dikkat çekici bir tutulmada, M51-ULS-,  X-ışını ikilisini tespit ettiler. Tutulma yaklaşık olarak üç saat sürdü.

Bu tutulmanın gerçekten de yalnızca X-ışını kaynağının kendisinden mi, yoksa bir toz bulutunun geçişinden mi kaynaklanan radyasyon dalgalanmalarıyla mı ilgili olduğunu öğrenmek için araştırmacılar ışık eğrisinin özelliklerini daha yakından analiz ettiler. Sonuçlara göre tutulmanın nedeni gerçekten de bir gezegen. Hesaplamalara göre gezegenin büyüklüğü aşağı yukarı Satürn büyüklüğünde olmalı. Söz konusu gezegen adayının, yörüngede dönen iki yıldızı çevreleyen dairesel bir yörüngede hareket ettiği sanılıyor. Bu durum kanıtlandığı taktirde, ilk kez bir galaksiötesi gezegen ya da “ Ekstro- Gezegen” bulunmuş olacak. Ve 28 milyon ışık yılı uzaklıkta yer alan gezegen Samanyolu’muzun dışında en uzakta yer alan gezegen olarak kabul edilecek.