Leylekler kışı çöplükte geçiriyor

Yaşam Bilimleri
Leylekler kışı çöplükte geçiriyor

Bazı leylekler artık eskisi gibi uzaktaki sıcak ülkelere göçmek yerine, yolları üzerindeki ülkelerin çöplüklerinden besleniyor.

"Çöplüklerdeki bu duraklamalarla hayvanlar çok fazla enerji tasarrufu ediyor" diyor Science Advances dergisinde yayınlanan bir çalışmada Max-Planck Ornitoloji Enstitüsü bilim insanları. Andrea Flack ve ekibi leyleklerin ne kadar enerjiye ihtiyaçları olduğunu öğrenmek için farklı ülkelerden yetmiş beyaz leyleğin göç davranışını incelemiş. Çöplüklerden beslenen kuşlar uzağa göç edenlere kıyasla daha az enerji harcasalar da yaşam sürelerinde bir artış görünmüyor diyor araştırmacılar.

Araştırma çerçevesinde sekiz beyaz leylek popülasyonuna ivmeölçer özellikli GPS vericileri takıldıktan sonra beş aylık yolculukları takip edilmiş. Örneğin Rusya veya Polonya’dan yola çıkan leylekler Güney Afrika’ya giden binlerce kilometrelik doğu rotasında çok fazla enerji harcıyorlar. Oysa Güney Almanya’dan yola çıkan ve aslında sonbaharda batı rotasından uçanlar daha az enerji harcıyor ve yolları üzerindeki çöplüklerde vakit geçiriyorlar. Leylekler buralarda et ve balık artığı gibi bol miktarda organik yiyecek buluyor.

Afrika’daki doğal yaşam alanlarında yiyecek bulmak daha zahmetli olmasına karşın çöplüklerde çok fazla aramak zorunda kalmıyorlar. Bilim insanları göçer kuşların bu davranışının ekolojik sistemler üzerinde olumsuz etki yapacağından endişeli. Çöplükte beslenen leylekler eskisi gibi çekirgelerin peşine düşmedikleri için çekirgeler çoğalıyor. Ayrıca çöplüklerde yaralanma ve hastalık kapma riski de daha yüksek.