Mikroorganizmalarda hızlı evrime dair yeni model

Son Dakika Bilim
Mikroorganizmalarda hızlı evrime dair yeni model

Avusturyalı ve Finli araştırmacılar, mikroorganizmalarda da tıpkı yırtıcılar ve avlar arasında olduğu gibi karşılıklı etkileşim olduğunu yeni bir modelle gösterdiler.

Yırtıcı avcı ve av arasındaki ilişkiler sadece tavşan ve tilkilerde değil, doğanın her yerinde hatta mikroorganizmalar dünyasında bile var. Avusturyalı ve Finli araştırmacılar kısa bir süre önce minik araştırma objelerinin yardımıyla iki grubun eş evrim geçirdiğini gösterdiler. Bakteriler tavşan ve tilki olayında olduğu gibi azalmıyorlar. Araştırmacılar, bakterilerin yırtıcılara karşı kendilerini korumaya yarayan genetik değişimden geçtikleri sonucuna vardılar. Nasıl mı?

Şöyle, bakteriler bir araya gelerek kirpiksi hayvanlar için çok fazla büyük bir lokma haline gelmişlerdi. Insbruck Üniversitesi,  Limnoloji Enstitüsü’nden mikrobiyolog Thomas Scheuerl ve Helsinki Üniversitesi’nden teorik biyolog Veijo Kaitala bu deneyleri matematiksel bir model için temel aldı. Daha sonra ise araştırmacılar, avın evrimsel olarak uyum sağlama fırsatına sahip olduğu bir varyantı denedi.

Görünüşe göre yırtıcılar genetik değişim geçirerek, bakterilerin adaptasyonunu bir dereceye kadar telafi etmişler. Araştırmacılar gerçekten de kirpiksi hayvanların daha fazla saldırdıklarından söz ediyorlar. Yani avcı olarak verimliliklerini artırmışlardı.