350 milyon yıllık fosil, örümcek olmaya çok yaklaşmış

Öne Çıkanlar Yaşam Bilimleri
350 milyon yıllık fosil, örümcek olmaya çok yaklaşmış

Karada yaşayan en eski hayvanlar olan örümceğimsiler, 410 milyon yıl önce yeryüzünde sekiz bacaklarıyla koşuşturarak avlanmaya başlamışlardı. İlk gerçek örümceklerin ise son Karbon devrinde yaklaşık olarak 315 milyon yıl önce geliştikleri sanılsa da, bu konuda yetersiz fosil nedeniyle de kesin bir bilgi yok.

Örümcek evrimi için önemli bir bağlantıyı şimdi Manchester Üniversitesi’nden Russel Garwood ve ekibi Fransa’daki Montceau-les-Mines formasyonunda keşfetti. Araştırmacıların bulduğu 1 cm’lik örümceğimsi eklembacaklı fosili, çağdaş örümcekler gibi kıskaçlı çene yapısına sahip. Ayrıca bacakları ve dokunaçları da örümceğinkine benziyor. Yeni fosilin örümcek evriminde anahtar bir rol oynadığını söyleyen Garwood ve ekibi, Yunan mitolojisindeki Idmon figüründen esinlenerek, bu yeni türü  Idmonarchne brasieri olarak isimlendirdiler.

Idmon, kıskanç bir tanrıça tarafından örümceğe dönüştürülen ve örümcek türlerine adını veren dokumacı Arachne’nin babasıydı. Fakat Idmonarachne her ne kadar örümceğe çok benzer bir görünüşe sahip olsa da gerçek örümceklerin en önemli özelliğinden yoksundu. Bu da karnın alt kısmındaki ipek bezleridir. Ayrıca karnındaki parçalar da gerçek örümceklerde olduğu birbirine kaynamamış henüz. Idmonachne’nin buna rağmen ipek üretebildiği sanılıyor.  Bulgunun, geç Karbon devrinin örümcek evriminde önemli bir tarih olduğu görüşü yaygın. Çünkü Idmonarchne, örümcekle ilişkilendirilen anatominin hangi sırayla geliştiğini göstermiş.

Kaynak: http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/283/1827/20160125