Tanol Türkoğlu

İyi robot, kötü robot

İzleme fırsatını bulduğum bir bilim kurgu filmi (Ex Machina) Turing Testi ile ilgiliydi. Zekâ sahibi makine, bir robottu ve sorgulayıcısı ile bir camın arkasından ancak görsel ve işitsel engel olmadan iletişim kuruyordu. Üstüne üstlük sorgulayıcı genç bir erkek, robot ise kadın idi. Robotun verdiği cevaplardan onun bir “makine” olduğunu ayırt etmek olası değildi. Ancak sorun bununla bitmiyordu. Ün...

Dijital edebiyat

Popüler yazarlar roman konularını nasıl seçer? Tesadüfen mi, ilhama göre mi? Yoksa bunun arkasında ciddi araştırmalar mı yatar? Konu her ne kadar edebiyatın alanına girse de “bilgi toplumu” bakış açısından ilginç tespitler yapmak da olası. Dijitalleşmenin Afrika’nın son köyünü de internete bağlama süreci sosyo-kültürel dönüşümleri de beraberinde getirmekte. Muhafazakarlaşma bunun ilk örneklerinden...

Dijital istisna yönetimi

Kalitenin birinci kuralı hizmeti standardize etmek olsa gerek. Bu sayede hizmetin belli bir kalite standardının altına inmeyeceği güvence altına alınmış olur. Hizmeti alan kişi veya kurum sayısı arttıkça hizmeti aynı kalitede vermek önemli bir sorun haline gelir. Teknoloji burada imdada yetişir. Örneğin çağrı merkezlerinde hizmet sunan personelin önündeki ekrana sabit metinler yansıtılır. Görevli ...

Neden “yıkıcı” teknoloji?

“Yıkıcı teknoloji” ifadesi ilk kez 1995’te Clayton M. Christensen tarafından kullanıldı. Son zamanlarda bu ifadenin bir türevi olarak “yıkıcı inovasyon” da kullanılıyor. Teknoloji veya inovasyon neden yıkıcıdır? Teknoloji hayatı kolaylaştırmak, ucuzlatmak daha az ile daha çok yapmak anlamına gelmiyor muydu? Aslında bu ifade Thomas Kuhn’un Bilimsel Devrimlerin Yapısı adlı kitabında dile getirdiği “...

Şiddet 2.0

Şiddet boyut değiştiriyor olabilir mi? Byung-Chul Han Metis Yayınları’ndan çıkan Şiddetin Topolojisi isimli kitabında, şiddet olgusunu çeşitli açılardan irdeliyor. "Geç modernite" veya "başarı ve performansa odaklı toplum" diye nitelendiği günümüz (Batı) toplumunda şiddetin zorunlu bir dönüşüme tabi olduğunun altını çiziyor. Şiddet artık ötekine değil kendine uygulanıyor! Şiddetin varlık nedeni ke...

Bedensizleşme

Dijitalleşme bedensizleştiriyor. Sadece insanı değil, dijitalleşen her şeyi. Örneğin gazeteyi! Dijitalleşip internetten erişilebilir hale geldi. Bilgisayardan, tabletten, akıllı telefondan haberlere, köşe yazılarına erişebiliyoruz. Peki, bu eriştiğimiz şey gazete mi? Eskiden gazete hem lojistik hem de semantik bir kimliğe sahipti. Lojistiği kağıt sağlarken semantik kısmı haber, yorum, makale ve gö...

Bir dakikada internet

Dijtial dünyada zamanın ne kadar hızlı aktığını göstermenin bir yolu da birim zaman içinde yapılan dijital faaliyet örnekleridir. “Mutluluk zamanın akışını unutmak” ise dijital dünyanın ışık hızındaki devinimi belki de “mutlak mutluluk”tur. Birim zamandaki dijital faaliyetlerin tespiti bir başka boyutta da dijitalleşmenin önemine atıf yapmaktadır. O da birim zamanda üretilen veri hacmindeki artış....

Dijital Av(cılık): Pokemon Go!

Dijital oyun çılgınlığının son halkası Pokemon Go. En önemli özelliği “artırılmış gerçeklik” (augmented reality) özelliklerine sahip olması. Yani fiziksel ile sanal gerçekliğin ilk(s)el kesişiminden istifade ediyor. Akıllı telefonda çalışan dijital uygulama size yakalayacağınız avın koordinatlarını veriyor. O noktaya ulaştığınızda cihazın ekranında dijital avı görüyorsunuz; ama onun fiziksel izdüş...

Dijitalem 1: Dijital dünyadan haberler

Yazıyı geniş ekranda okuyabilmek için lütfen görsele tıklayın.