Güneş’e en fazla yaklaşan uydu Parker olacak

Fizik ve Uzay Öne Çıkanlar
Güneş’e en fazla yaklaşan uydu Parker olacak

Amerikan Havacılık ve Uzay Dairesi NASA, Güneş'in atmosferi olarak da bilinen taç küreye (Korona) uydu gönderdi. Florida'daki Cape Canaveral üssünden fırlatılan Parker Güneş Uydusu, Güneş'e şimdiye kadar en fazla yaklaşan uydu olacak.

Güneş'in nasıl ısındığıyla ilgili veriler toplayacak olan Parker, aynı zamanda, saatte yaklaşık 700 bin kilometreye varan hızıyla, tarihte insan eliyle yapılmış en hızlı hareket eden nesne olacak.

Parker'ın göndereceği verilerin Güneş'le ilgili pek çok sırrı açığa çıkarması umuluyor.

Uyduya, 1958'de Güneş Rüzgarı'nı ilk tanımlayan kişi olan 91 yaşındaki astrofizikçi Dr. Eugene Parker'ın adı verildi. İlk kez bir uzay aracına hala hayatta olan bir kişinin adı veriliyor.

Korona katmanının işleyişinin daha iyi anlaşılması, Dünya'daki güç nakil şebekelerine de zarar verebilen Güneş fırtınalarını tahmin etme konusunda bilim insanlarına faydalı bilgiler sağlayabilir.

Güneş'te sıcaklık yüzeyden uzaklaştıkça artıyor. Güneş yüzeyinde 10.000 Fahrenheit derecelik sıcaklık Korona katmanında 10 milyon Fahrenheit’a ulaşabiliyor. NASA, bu araç sayesinde Korona katmanının neden bu kadar sıcak olduğuna dair bilgi toplamayı umuyor.

1370 Santigrat derecelik sıcaklığa dayanacak

NASA her ne kadar bu misyona 'Güneş'e dokunmak' adını verse de aslında uzay aracı Güneş yüzeyinin 6.16 milyon km üzerinden geçiş yapacak. Aracın yıldıza uzaklığı kulağa fazla gelse de NASA bunun Güneş'teki şartlar dikkate alındığında oldukça yakın bir geçiş olduğunu belirtiyor.

Zira aracın Güneş'e dönük kısmı 1370 Santigrat derecelik sıcaklığa dayanacak. Aracın üzerindeki yaklaşık 12 santimetre kalınlığındaki karbon kompozit koruma kalkanı aracı oda sıcaklığında tutacak. Aracın üzerindeki özel ekipmanlar manyetik ve elektrik alanlarını, plazma dalgalarını ve yüksek enerji parçacıklarını ölçecek.

​İnsanın yarattığı en hızlı nesne

Johns Hopkins Üniversitesi Uygulamalı Fizik Bölümü'nden bilim insanı Nicky Fox saatte 692.000 km hızla yolculuğunu gerçekleştirecek olan Parker Solar Probe'un 'insan yapımı en hızlı nesne' olacağını söyledi. 7 yıl sürmesi beklenen yolculuğu boyunca uzay aracı tam 24 kez Korona katmanı üzerinden uçacak. Bir otomobil büyüklüğündeki uzay aracı 1,5 milyar Dolara mal oldu.