Milyar Euro’luk dev ‘‘Kuantum Teknolojisi’’

Öne Çıkanlar Teknoyaşam Toplum
Milyar Euro’luk dev ‘‘Kuantum Teknolojisi’’

Yeni büyük devrimin eşiğinde: Avrupa Komisyonu, kullanımı güvenli haberleşme ağlarından, saatlere ve ultra hassas ağırlık sensörlerine kadar uzanan kuantum teknolojilerini geliştirme projesinin bütçesinin 1 milyar Euro olacağını duyurdu.

Komisyon sözcüsü Nathalie Vandystadt, Nature dergisine, 2018’de başlatılacak olan bu girişimin büyüklüğünün, Avrupa Komisyonu’nun şu anda halen devam etmekte olan 10’ar yıllık Grafen Projesi ve İnsan Beyni Projesi’ne benzer olacağını açıkladı.

Projenin finansmanının farklı kaynaklardan elde edilecek. Vandystadt’a göre, Avrupa Komisyonu ve diğer çeşitli Avrupa fonları ve ulusal fonlardan finansman sağlanacak. Almanya’daki Stuttgart ve Ulm Üniversiteleri’nde Entegre Kuantum Bilimi ve Teknolojisi bölümünde çalışmalarını sürdüren Tommaso Calarco, tüm dünya genelinde birçok devletin bu teknolojilere yatırım yaptıklarını ve Avrupa’nın bu girişimi yapmadığı takdirde bilim dünyasında ikinci sınıf bir oyuncu olarak kalacağını belirtti. Calarco ayrıca, bu projenin Avrupa için bir ‘‘ya şimdi ya hiç’’ durumu olduğunu düşündüğünü belirtti.

Kuantum söylentileri

Dünyanın birçok yerinde bilim insanları kuantum projeleri üzerine çalışıyor. Üst düzey Amerikalı şirketler, kuantum hesaplamaları üzerine yatırımlar yapıyor ve Çinli bilim adamları Beijing’den Shanghai’ya güvenli bir şekilde bilgi gönderimi sağlayacak dünya üzerindeki en uzun (1000 km) kuantum iletişim ağını tamamlamak üzere.

Avrupa’da ise bu girişim ile birçok teknolojik gelişmenin ateşleneceği düşünülüyor. O kadar ki, proje, devrim olarak görülen ve kuantum hakkındaki birçok bilginin ortaya çıkmasını sağlayan transistörler ve lazerlerin icadından sonra ‘‘ikinci kuantum devrimi’’ olarak adlandırıyor.

Girişim, yeni materyalleri tasarlamaya yarayacak olan kuantum iletişim networkleri, hassas kameralar ve kuantum simülatörlerinin gelişimini de desteklemeyi hedefliyor. Ayrıca, uzun vadede her türlü işte kullanılabilecek fütüristik bilgisayarların ve telefonlarda kullanılacak yüksek hassasiyetli sensörlerin tasarlanması da projenin hedefleri arasında yer alıyor.

Girişimin başarılı olup olmadığının, teknoloji endüstrisinin yeni yatırımlar ile ne kadar hareketleneceği ile ölçüleceğini ifade eden Calarco, ‘’Eğer bu hedefe ulaşılamazsa, bu bir başarısızlık olur ancak herkes projeye çok güveniyor’’ diyor.

Kuantum teknolojileri projeleri, Avrupa Birliği üyesi bazı ülkelerde de bürüyor. Bunlar arasında öne çıkanlar  ‘‘Birleşik Krallık Kuantum Teknolojisi Programı’’ ve Hollanda’nın ‘‘QuTech’’ girişimi. İtalya’da kuantum fiziği üzerine çalışmalar yapan Marco Genovese, bu çalışmaları ticari seviyeye yükseltmek için Avrupa genelinde çalışmalar yapmanın esas olduğuna dikkat çekiyor ve mevcut durumda Avrupa’nın endüstride çok kısıtlı bir rol oynadığını belirtiyor.

Derleyen: İge İdil Kılıç