7 gün aç kaldıktan sonra vücutta bakın neler oluyor

Öne Çıkanlar Sağlık
7 gün aç kaldıktan sonra vücutta bakın neler oluyor

Sağlıkta herhangi bir önemli etkiyi deneyimlemek için en az üç gün oruç tutmamız gerektiği ortaya çıktı.

Sürekli oruç tutmak romatoid artrit ve koroner arter hastalığını önlemeye yardımcı olabilir.

Dünya çapında milyonlarca insan kilo vermek için ya da dini sebeplerden dolayı düzenli olarak oruç tutuyor, ancak şimdiye kadar uzun süreli kalori kısıtlamasının biyolojik sonuçları tam olarak anlaşılamadı. Araştırmacılar, uzun süre yiyeceksiz kaldığında birden fazla organda meydana gelen sistemik değişiklikleri analiz ederek sağlık üzerindeki hem olumlu hem de olumsuz etkilerini ortaya çıkardı.

Araştırmanın yazarları, yedi günlük oruca katılmak üzere 12 sağlıklı gönüllü ile çalıştı; bu süre zarfında su içmelerine izin verildi ancak hiçbir yiyecek tüketmediler. Katılımcılar bu süreçte izlendi ve araştırmacılar günlük yaklaşık 3.000 farklı kan proteinindeki değişiklikleri ölçtüler.

Bulgularını özetleyen çalışma yazarları, gönüllülerin vücutlarının orucun ilk birkaç günü içinde enerji kaynaklarını değiştirdiğini ve glikoz yerine depolanmış yağları yakmaya başladığını bildirdi. Sonuç olarak katılımcılar hafta boyunca ortalama 5,7 kilo (12,6 pound) kaybettiler ve tekrar yemek yemeye başladıktan sonra bile bu kiloyu korudular.

3 gün sonra bedende kopan kıyamet

Ancak şaşırtıcı bir şekilde araştırmacılar, orucun ilk birkaç gününde kan protein seviyelerinde büyük bir değişiklik olmadığını fark etti. Bu durum üçüncü günden sonra çarpıcı biçimde değişti; sağlık üzerinde büyük etkileri olan yüzlerce bileşik çılgınca dalgalanmaya başladı.

Çalışmanın yazarları, oruç sırasında değişen 212 plazma bileşiğinin sağlık sonuçlarını tahmin edebildiler.

Örneğin, üç günden fazla bir süre boyunca yiyeceklerden uzak durmanın, protein 70'in (SWAP70) plazma seviyelerinde bir azalmaya yol açtığını buldular. Bu işaretleyicinin daha düşük seviyeleri, romatoid artrit (RA) riskinin azalmasıyla bağlantılı olduğundan, araştırmacılar bu bulgunun "uzun süreli açlık sırasında RA'lı hastaların ağrılarının hafifletilmesi için en azından kısmi bir açıklama sağlayabileceğini" öne sürüyor.

Menüde ayrıca koroner arter hastalığıyla ilişkili hipoksi yukarı regüle edilmiş 1 (HYOU1) adı verilen bir protein de vardı. Oruç süresince bu bileşiğin seviyelerinin düştüğü görüldü; bu da uzun süre yemeksiz geçirilen dönemlerin kalp sağlığı üzerinde faydalı bir etkiye sahip olabileceğini düşündürüyor.

Aynı zamanda araştırmacılar oruçla ilişkili birçok olumsuz sağlık sonucunu da tespit etti. Örneğin, pıhtılaşma faktörü XI'de bir artış gözlemlediler, bu da potansiyel olarak tromboz olaylarının riskini artırdı.

Araştırma yazarı Claudia Langenberg yaptığı açıklamada, "İlk kez oruç tuttuğumuzda vücutta moleküler düzeyde neler olduğunu görebiliyoruz" dedi. "Sonuçlarımız, oruç tutmanın kilo vermenin ötesinde sağlık açısından faydalarına dair kanıtlar sağlıyor, ancak bunlar yalnızca üç günlük toplam kalori kısıtlamasından sonra - daha önce düşündüğümüzden daha geç - görünür hale geldi."

Bu araştırmanın sonuçlarını özetleyen ortak yazar Maik Pietzner şunu ekliyor: "Oruç tutmak bazı rahatsızlıkların tedavisinde faydalı olsa da çoğu zaman sağlık sorunları olan hastalar için oruç tutmak bir seçenek olmayacaktır."

Çalışma Nature Metabolism dergisinde yayınlandı.

Kaynak: https://www.iflscience.com/this-is-what-happens-to-the-body-after-seven-days-without-food-73208