Saç dökülmesinin sorumlusu bulundu

Öne Çıkanlar Yaşam Bilimleri
Saç dökülmesinin sorumlusu bulundu

Dünya genelinde milyonlarca insan saç dökülmesinden şikayetçi. Bilim insanları saç dökülmesinden belli başlı bir proteinin sorumlu olduğunu buldular.

Amerikalı araştırmacılar saç dökülmesine karşı bir madde bulduklarını açıkladılar. Yeni bilgiler sayesinde saç dökülmesi önlenebileceği gibi saçların yeniden çıkması da sağlanabilecek. Kaliforniya Üniversitesi bilim insanları bir modelleme sayesinde belli başlı bir maddenin, yoğun oranda bulunmasının saç foliküllerini öldürdüğünü tespit ettiler. Söz konusu madde TGF-beta olarak isimlendirilen bir protein.

Biophysical Journal dergisindeki makaleyi göre saç folikülünün büyümesini sağlıyor. Ancak aynı protein saç foliküllerinin (kıl kesecikleri) ölmesinden de sorumlu. Birçok kimyasal da olduğu gibi bu proteinde de miktar fark yaratıyor. Miktar doğru ise yeni saçlar büyüyor. Ancak fazla miktarda olduğu zaman saçlar dökülüyor.

Saç dökülmesinden şikayetçi olanlar için bu araştırma umut verici. Çünkü kıl kesecikleri, her türlü hücreye dönüşebilen kök hücreleri içerir ve kıl kesecikleri ölse bile kök hücre rezervi ölmüyor. Hayatta kalan kök hücreleri yenilenme sinyali aldıklarında etkinleşir ve yeni kıl kesecikleri üretebilirler. Bilim insanları TGF-beta seviyesini kesin bir şekilde ayarlayabildikleri zaman, ölmüş kıl keseciklerini hayata döndürebilecek anahtarı elde edebilecekler. Bu yöntem gelecekte kelliğe bile çare olabilecek. ‘Hatta aynı yöntemle yaraların daha çabuk iyileşmesini de sağlayabiliriz’ diyor araştırmacılar.

Bununla birlikte kıl keseciklerinin kendi kendilerini niçin öldürdükleri henüz tam olarak açıklık kazanmış değil. Bir hipoteze göre bu hayvanlardan miras aldığımız bir özellik olabilir. Hayvanlar sıcak yaz aylarında serinlemek için tüylerini dökerler. ‘Hatta bu şekilde kamufle olmaya çalışıyor da olabilirler’ diyor uzmanlar.