Yeni bir dinozor türü keşfedildi

Öne Çıkanlar Yaşam Bilimleri
Yeni bir dinozor türü keşfedildi

Moğolistan'daki Gobi Çölü'nde dişsiz bir dinozor türü keşfedildi. Uluslararası bir araştırma ekibinin yürüttüğü çalışmada bulunan türe Oksoko avarsan adı verildi.

Birden çok iskeleti ortaya çıkarılan Oksoko avarsan'ın ellerinde iki parmağı bulunuyor. Yaklaşık yüz milyon yıl önce yaşamış, tüylerle kaplı bu dinozorun büyük bir gagaya sahip olduğu belirtiliyor. Bütün halde iskeletleri ortaya çıkarılan dinozor iki metre boyu ve papağanlara benzerliğiyle dikkat çekiyor.

Araştırmacılar, bu keşfin, hayvanların evrim yoluyla el ve ayak parmaklarını nasıl kaybettiğini açıklamaya yardımcı olabileceğini ifade ediyor. Yakın akrabaları üç parmağa sahipken Oksoko avarsan'ın iki parmağının bulunduğu belirten araştırmacılar, bunun Geç Kretase Dönemi'nde yayılmalarına imkan vermiş bir adaptasyon olabileceğini düşünüyor.

Oviraptor olarak bilinen üç parmaklı dinozor familyasında parmak kaybına dair ilk kanıtı sunan bu keşfin, dinozorların uzuvlarındaki adaptasyonla beslenme düzenlerini ve yaşam tarzlarını değiştirebileceklerini ve potansiyel olarak çeşitlenip çoğalabileceklerine işaret ettiği belirtiliyor.

Fosil bulgular bu dinozorun sosyal bir tür olduğu yönünde. Dört genç Oksoko avarsan iskeletinin bir arada keşfedildiğine dikkat çeken araştırmacılar, bunun gençlerin gruplar halinde dolaştığını gösterdiği ifade ediyor.

*Bu yazı, HBT Dergi 238. sayıda yayınlanmıştır.

Kaynak: https://www.bbc.com/news/uk-scotland-edinburgh-east-fife-54448253