Bir ilk: Yaşam için uygun bir gezegende su bulundu

Fizik ve Uzay Öne Çıkanlar
Bir ilk: Yaşam için uygun bir gezegende su bulundu

Gökbilimciler ilk kez, yaşanabilir bölge içinde olup atmosferinde su bulunan bir gezegen keşfettiler. Bu büyük keşif, "K2-18b" isimli gezegeni dünya dışı yaşam arayışında uygun bir aday haline getiriyor. 10 yıl içinde yeni uzay teleskopları, K2-18b'nin atmosferinin canlı organizmalar tarafından üretilen gazları içerip içermediğini belirleyebilir.

Nature Astronomy'de yayınlanan keşfi yapan ekibten Giovanna Tinetti (University College London), sıcaklığın yaşam varlığını izin verdiği yaşanabilir bölge içinde yer alan bir gezegende ilk kez su tespit edildiğini ifade ederek, bu keşfi "akıllara durgunluk verici" olarak nitelendirdi.

Yaşanılabilir bölge, bir yıldızın yörüngesindeki bir gezegenin yüzeyinde bulunan suyun sıvı halde kalabilmesini destekleyecek oranda ısı aldığı bölgeye verilen isim.

Yeni gezegen, Dünya'nın yaklaşık iki katı büyüklüğünde ve suyu sıvı halde tutacak seviyede, 0 ile 40°C arasında bir sıcaklığa sahip.

K2-18b, 111 ışık yıllık mesafe ile Dünya'dan bir sonda göndermek için çok uzakta. Dolayısıyla, hakkında daha çok bilgi edinebilmek için tek seçenek 2020'lerde yeni nesil uzay teleskoplarının faaliyete geçmesini beklemek ve gezegenin atmosferinde yalnızca canlı organizmalar tarafından üretilebilecek gazları aramak.

Keşfi yapan ekip, 2016 ve 2017 yılları arasında Hubble Uzay Teleskobu tarafından tespit edilen gezegenleri araştırdı. Araştırmacılar, güneşleri etrafında dönerken yıldız ışığında meydana gelen değişiklikleri inceleyerek atmosferlerindeki bazı kimyasalları belirlediler. Gezegenlerin atmosferlerinden süzülen ışık, atmosferin bileşiminin etkisiyle değişime uğruyordu.

Yıldız ışığındaki değişim, incelenen gezegenler arasında sadece K2-18b'nin atmosferinde su bulunduğunu işaret etti.