Sekiz haftada üç yıl birden gençleşmek mümkün mü?

Öne Çıkanlar Sağlık
Sekiz haftada üç yıl birden gençleşmek mümkün mü?

Yıllar içinde hepimiz doğal olarak yaşlanıyoruz. Ancak kronolojik yaşımız her zaman bedenimizin biyolojik yaşıyla örtüşmeyebilir. Kalıtsal duruma, yaşam biçimine, stres gibi çevresel etkilere göre dokularımız, organlarımız ve hücrelerimiz hızlı veya daha yavaş değişiyor. Yaşlılığa bağlı bu değişimler çeşitli biyomoleküllerle ölçülebildiği gibi kromozom uçlarındaki uzunluklar veya DNA donanımlarıyla da ölçülebiliyor.

Genetik faktörlerden farklı olarak DNA’daki bu epigenetik donanımlar değişken. Bunlar yaşa ve yaşam biçimine bağlı olarak değişebiliyorlar. İnsan kalıtımındaki 20 milyonu aşkın metilasyon bölgesi arasında sadece birkaç bini yaşlanmayla ilintili. DNAmAge olarak isimlendirilen bu epigenetik yaşlanma saati ile biyolojik yaş tahmin edilebiliyor. Yaşam sürecinde bu bölgelerde, kalıtım motiflerinde özel değişimler meydana geliyor. Bu gen bölgelerinin yüzde 60’ı ilerleyen yaşla birlikte uzantılarını kaybederken yüzde 40’ı da metil grupları tarafından engelleniyor.

Araştırmalar en azından bu epigenetik kaymalardan bazılarının yaşlılığa bağlı hastalıklar veya ölümlülükle ilgili olduğunu gösteriyor. Peki bu epigenetik yaşlanma saati, yaşam biçimimizden ne derece etkileniyor? Bu konuyu araştırmacılar yaşları 50 ila 72 arasında değişen 43 sağlıklı erkekle kontrol ettiler. Katılımcıların yarısı 8  hafta için yaşam biçimlerini değiştirdi: Her gün en 30  dakika spor yaptılar, gecede en az 7 saat uyudular ve düzenli solunum egzersizleri yaptılar. Ayrıca yediklerine ve içtiklerine de dikkat bu katılımcılar, daha az hayvansal protein ve karbonhidrat alırken, bol sebze tükettiler. Akşam yediden sabah yediye kadar ise hiçbir şey yemediler. Bunların dışında çeşitli bitki içerikli takviye besinler ve laktik asit bakterileri içeren probiyotik bir ürün de tükettiler.

Araştırmanın başında ve sonunda katılımcıların tükürüklerinden DNA örnekleri alarak bunları epigenetik donanımlardaki motiflerle karşılaştırıldı. Erkekler yaşam biçimlerini sadece sekiz hafta için değiştirmiş olmalarına rağmen, epigenetik motifte önemli değişiklikler meydana geldi. DNAmAge saatleri sekiz hafta içinde 1,96 yıl geri alındı. Oysa kontrol grubundaki erkekler aynı zaman içinde epigenetik olarak 1,27 yıl yaşlanmışlardı. İki grup arasındaki fark buna göre en az üç yıl. Araştırmacılar epigenetik gençleşmeyi her şeyden önce uygulanan diyete bağlıyorlar. Çünkü özellikle de metilasyon döngüsü için önemli olan besleyici maddelerden bol miktarda içeren bir besleme programı seçildi. Bu diyete her şeyden önce yeşil sebze, lahana türü sebzeler, ceviz, fındık gibi yemişler dahil. Söz konusu beslenme ve egzersiz programıyla elde edilen pozitif etki daha kapsamlı araştırmalarla da kanıtlandığı taktirde, yaşlılıkta sağlıklı kalmanın yolunu açmış olabilecek diyor araştırmacılar.