Karanlık madde okyanusunda yüzen iki ilkel dev galaksi bulundu

Fizik ve Uzay Öne Çıkanlar
Karanlık madde okyanusunda yüzen iki ilkel dev galaksi bulundu

Çok uzaklarda gözlenen iki büyük galaksi, gökbilimcileri galaksi oluşum kuramlarını sorgulamaya itti.

Mevcut kurama göre evren daha bebekken, ilk galaksiler, bugün gördüğümüz büyük gökadaları oluşturmak üzere toplanan küçük "cüce galaksiler" idi. Hiyerarşik oluşum kuramı olarak bilinen bu kurama göre, galaksilerin, daha küçük gökadaların karşılıklı çekimsel kuvvetlerle bir araya geliyor ve zamanla büyüyorlardı.

Yeni keşfedilen bu iki galaksi, gökbilimcileri bu kuramı yeniden düşünmeye itti. Çünkü iki dev galaksi sadece 780 milyon yaşında. Bu da cüce galaksilerin büyük galaksilere dönmesinin daha önce düşünülenden çok daha hızlı olabileceğine yönelik bir bulgu.

ALMA'da çalışan gökbilimciler, evrenin 13.8 milyar yıllık yaşının sadece %5'inde olan bu galaksilerin muazzam bir karanlık madde halesinde yer aldığını bildirdi. Bu keşfin galaksilerin ortaya çıkışında ve büyük yapıların bir araya gelmesinde karanlık maddenin oynadığı rol hakkında daha fazla ayrıntı sunacağını düşünüyor.

Bu arada hatırlatalım: İki yeni dev galaksinin ışığının Dünya'ya ulaşması için 13 milyar yıl geçti… Yani aslında gözlemciler, bu galaksilerin 13 milyar yıl önce nasıl göründüğüne bakıyorlar.

Hazırlayan: Kübra Karacan