Çocukluk çağı kan kanserinde besinlerin rolü doğrulandı

Öne Çıkanlar Sağlık
Çocukluk çağı kan kanserinde besinlerin rolü doğrulandı

Son bir araştırma, birçok hayvan proteininin moleküler bir yapı taşı olan valin aminoasidinin, T hücreli akut lenfobastik lösemide görülen kanserli büyümede, önemli bir rol oynadığını gösterdi.

NYU Langone Health, Patoloji Bölümü ve Laura ve Isaac Perlmutter Kanser Merkezi araştırmacıları tarafından gerçekleştirilen araştırmaya göre, hücrelerdeki valin kullanımıyla ilgili genler, kanserli T hücrelerinde, sağlıklı olanlara kıyasla daha aktifler.

Söz konusu genlerin bloke edilmesi sonucunda, sadece lösemi kan T hücrelerinde valinin azalmasına yol açmakla kalmayıp, aynı zamanda bu tümör hücrelerinin laboratuvarda büyümelerini de durdurmuş. Kanserli T hücrelerinin yalnızca yüzde ikisi hayatta kalmış. Deneyler öte yandan, lösemi hastalarının çoğunda görülen NOTCHİ geninin DNA kodundaki mutasyonların, valin seviyesini kısmen arttırarak kanserin ilerlemesini tetiklediğini de gösteriyor.

Nature dergisinde yayımlanan araştırma, laboratuvarda yetiştirilen insan lösemi hücreleriyle yapılan deneylere dayanıyordu. Daha sonra farelere aktarılan bu hücreler, kökenleri kemik ilgindeki beyaz kan hücrelerine uzanan kanserin gelişmesine yol açmış. Diğer deneylerse, lösemili farelerin üç hafta boyuncu düşük valinli diyetlerle beslenmesi sonucunda, tümörün büyümesini durdurduğunu göstermiş. Düşük valinli diyet ayrıca dolaşımdaki kan kanseri hücrelerini de en az yarı yarıya, hatta bazı durumlarda saptanamayacak kadar düşük seviyelere indirmiş. Oysa diyetlerine valin eklenen farelerde kanser ilerlemiş. Araştırmacılar, son çalışmanın T hücreli akut lenfoblastik löseminin kesinlikle bir valin kaynağına bağlı olduğunu ve valin eksikliğinin bu kanserin ilerlemesini durdurabileceğini gösterdiğini söylüyorlar.  Bilim insanları önümüzdeki yıl et, balık ve fasulye gibi valin açısından zengin gıdalarla gerçekleştirilen diyetin kanserli kişiler için iyi bir tedavi olup olmadığını öğrenmek istiyorlar.