Masaj kasları iyileştiriyor

Öne Çıkanlar Sağlık
Masaj kasları iyileştiriyor

Masajın iyi geldiği hatta sadece küçük dokunuşların bile mutluluk hormonunun salgılanmasına yol açtığı bilinmekte. Sporda zorlanan kaslara yapılan masajın adeta bir ağrı kesici görevini gördüğü de kanıtlanmıştı. Harvard Üniversitesi araştırmacıları, farelerle gerçekleştirdikleri deneyler sonucunda masajın, ağır kas yaralarında da işe yaradığını gösterdi. Araştırmacılar masajın, ağır kas yaralanmaları üzerindeki etkisini görebilmek için, yumuşak silikon uçlarla ayarlanabilir baskı uygulayabilen ve aynı zamanda etkiyi ultrasonla kontrol edebilen özel bir robot sistemi geliştirdiler.

Deneyler sırasında arka bacaklarında ağır kas yaralanmaları olan farelerin bir kısmına 14 gün boyunca, günde iki kez standart masaj terapisi uygulanırken, kontrol grubundakilere hiçbir tedavi uygulanmadı. Baskı uygulanması, kas liflerindeki hasarların azalmasını sağladığı gibi, kaslardaki büyümenin ve kasılma kuvvetinin bir göstergesi olan, kas liflerinin kesit alanı tedavi edilen hayvanlarda diğerlerine kıyasla çok daha büyüktü. Peki ama masaj ne şekilde etkiyor?

Bu sorunun yanıtını bulmak isten bilim insanları bunun için işlem görmüş ve görmemiş kaslardaki sitokin ve kemokin gibi çeşitli iltihap faktörlerini incelediler. Nötrofiller olarak isimlendirilen belli başlı bağışıklık hücrelerini kendine çeken bir sitokinin tedavi edilmeyen farelere göre üç gün sonra masaj yapılan dokuda daha düşük yoğunlukta bulunduğu görüldü. Ayrıca tedavi edilen kaslarda daha az nötrofil tespit edildi. Bu bilgiden yola çıkan araştırmacılar, masaj terapisiyle kaslara uygulanan baskının, yaralı dokudaki nötrofilleri ve sitokinleri uzaklaştırdıklarını tahmin ettikten sonra, bunu flüoresanlı moleküllerle de kanıtladılar.

Diğer analizlerle de masaj, nötrofil ve kasların iyileşmesi arasındaki bağlantı bulundu. Gerçi nötrofiller hastalık etkenlerini ve zararlı dokuyu öldürüp, yok ediyorlar ama son araştırmada öncü kas hücrelerinin davranışları üzerindeki doğrudan etki kanıtlandı. Bu amaçta besleyici bir madde içinde nötrofilli ve nötrofilsiz öncü kas hücreleri geliştirildi. Bu şekilde nötrofillerin varlığında öncü kas hücrelerinin arttığı ama buna karşın olgunlaşmış kas hücrelerindeki çeşitlenmenin azaldığı görüldü.

Yani nötrofiller kas hücrelerinin büyümelerini tetikliyorlar ama kalıcı olmaları halinde de yeni kas liflerinin oluşmasını engelliyorlar. Sonuçlar önemli, çünkü bedenin savunma sisteminin işlevini, ilaçsız tedaviye nasıl etkileyebileceğimizi gösteriyorlar diyen araştırmacılar, yeni masaj tekniğini insanlarda deneyebilmek için önce daha büyük hayvanlarda uygulamak istiyorlar.