Derin uykuda başarılı deneyimler düşünülüyor

Son Dakika Bilim
Derin uykuda başarılı deneyimler düşünülüyor

İnsan derin uyku evresinde gün içindeki anıları değerlendiriyor. Son bir araştırma başarılı deneyimlerin, negatif tecrübelere kıyasla daha iyi kaydedildiğini gösterdi. İnsanoğlu evrimsel açıdan özellikle de yaşamsal önem taşıyan bilgileri çok iyi akılda tutması gerekiyor. Mesela tehlikelerden nasıl kaçılacağını, nerede yiyecek bulabileceğini ya da övgü ve para gelecek yerler gibi.

İsviçreli araştırmacı Virginie Sterpenic, başarılı deneyimlerin daha farklı mı işlendiğini öğrenmek için 18  insanın beynini uyku sırasında inceledi. Katılımcılar uykuya yatmadan önce iki bilgisayar oyunu oynarken araştırmacılar da manyetik rezonans tomografiyle beyin akımlarını ölçtüler. Birinci oyun bir yüz tanıma oyunu ikincisi ise bir labirent oyunuydu. Araştırmacılar oyunu değiştirerek, katılımcılardan yarısının kazanmasını diğer yarısının ise kaybetmesini sağladılar.

Katılımcılar uyurlarken, beyin akımları ve MRT görüntüleriyle, zaman zaman oyunlar hakkında düşündükleri görüldü. Ve tam da derin uyku evresine girildiğinde başarılı oldukları oyunu düşünmüşler. Ayrıca iki gün sonra gerçekleştirilen bellek testiyle de katılımcıların, başarılı deneyim olarak belleğe kaydedilenleri çok daha iyi hatırladıkları ortaya çıkmış. ‘Araştırma, uykudaki başarılı deneyimlerin uyku sırasında yeniden hatırlatan ve hafızaya kazıyan nöronal bir mekanizmayı açıklamış oldu’ diyor uzmanlar.