Yağ asidi, hücrelerin stres reaksiyonunu engelliyor

Son Dakika Bilim
Yağ asidi, hücrelerin stres reaksiyonunu engelliyor

Hücre zarında bulunan bir yağ asidi stres reaksiyonunu engelleyerek, hücre ölümünü önleyebiliyor. Bu süreç raydan çıktığı zaman ise kanser ve diyabet gibi hastalıkları tetikleyebiliyor.

Bir hücre işlevini yerine getirmezse, çeşitli stres reaksiyonları etkinleşiyor. Mesela programlanmış hücre ölümü (Otofaji). Bu tür stres reaksiyonlarının kontrolden çıkmaması için, örneğin SCD1 enzimi tarafından ayarlama yapılıyor. Bu enzim doymuş yağ asitlerini doymamış yağ asitlerine dönüştürerek, her şeyden önce yağlar tarafından yoğun oranda yaratılan strese karşı etkili oluyor. Bu nedenle uzun bir süredir SCD1 ve iltihaplanmalar, metabolizma hastalıkları ve kanser arasında bir bağlantının olduğu düşünülmektedir. İnssbruck Üniversitesi’nden Andreas Koeberle, SCD1’in etkisini enzimin dolaylı bir ürünüyle ilişkilendirdi: “PI (18:1/ 18:1)”  olarak isimlendirilen ve büyük ölçüde SCD1 tarafından üretilen bir yağ asidinden oluşan bir zar lipidi bu.

Yaşlanma süreci gibi hücre stresine bağlı süreçlerin kemoterapiye karşı dirençli olmaları veya tümör oluşumunda ve dokulardaki “PI ( 18:1/18:1)” in miktarı üzerinde etkili olmaları nedeniyle, araştırmacılar yeni tedavi yöntemleri için bir kapının aralandığını düşünüyorlar. Ancak ilk önce lipidin işleyiş türünün araştırılması ve anlaşılması gerekiyor.