Tunç devrinde de paket servisi varmış

Son Dakika Bilim Yaşam Bilimleri
Tunç devrinde de paket servisi varmış

Elbette motosiklet ve kare biçimindeki termos çantalarıyla değil ama Tunç devrindeki bir paket servisi madende çalışanlara, örneğin temizlenmiş tahıl gibi yiyecekler getiriyordu. Sonuç, Aşağı Avusturya’daki bir bakır ocağında bulunan kömürleşmiş yiyeceklerle elde edildi. Tunç devrindeki madenlerde  uzmanlaşmış zanaatçılar ve maden işçileri vardı ve bunlar yiyeceklerini kendileri üretmek yerine bir tür paket servisiyle bulundukları yere getirtiyorlardı.

Mesela Halstatt sadece tuzun çıkarıldığı büyük bir tuz işleme merkezi olmak dışında, tuzun domuz etinin tuzlanmasında da kullanıldığı bir merkezdi. Bu et endüstrisi için gerekli olan hayvanla, yetiştiriciler tarafından Tuna boyu Alplere doğru ya da Judenburg veya Klagenfurt havzalarından Halstatt’a doğru sürülüyordu. Araştırmacılar bu sonuca DNA analizleriyle ulaştılar.

Gloggnitz’de Tunç Çağı’nda bakır madenlerinde çalışan işçilerin yaşam koşullarını inceleyen bir araştırma projesi çerçevesinde, uzmanlar orada bulunan bitki ve yiyecek kalıntılarını analiz ettiler. ‘Maden günümüzden 11 ila 9 yüz yıl önce son derece etkindi’ diyor araştırmacılar. Bitkisel yiyecek kalıntıların analizleri hayvansal gıdaların analizlerine kıyasla çok daha zordur. Hayvansal yiyecekler kemik kalıntıları sayesinde iyi incelenebilirken, bitkisel yiyecekler sadece özel koşullarda korunageliyorlar, örneğin yiyeceklerin kömürleşmiş kabuklarında. Karbonlaşmış tohum, meyve veya yaprak kalıntıları uzun süredir birçok kazıda değerlendirilmekteydi ancak işleniş sonuçları uzun süre dikkate alınmamıştı. Sebebi analiz için gerekli yöntemlerin hayli zahmetli olması. Mesela öğütülmeden, ezilmeden veya pişirmeden sonra kalan tohum veya meyvelere ait mikroskobik boyuttaki bitkisel doku kalıntıları (genelde birkaç hücre), sadece taramalı elektron mikroskobu ile tespit edilebiliyor.

İncelenen madende bulunan kalıntılar arasında bilim insanları daha çok pişirmeye hazır tahıl buldular. Özellikle de darı, cin darısı, arpa ve Emmer buğdayı gibi. Fakat tahıl taneleri dışında kabuk ve kabuk kalıntılarından bunlarla hazırlanan yemeklerin neler olduğu da tespit edildi. Örneğin ince ince doğranmış darı kavuzu ve arpa kepeği gibi ki bunlar darı ve arpa ile bulamaç pişirildiğine işaret ediyor. Arkeologlar kazılarda pişirme kapları bulmalarına rağmen tahılları işlemek için gerekli aletlere rastlamadıkları için tahılların buraya işlendikten sonra getirildiğini hatta ön pişirmeden geçirilerek madencilere getirildiğini düşünüyorlar. Bilim insanları bundan sonraki çalışmalarında Tunç Çağı’ndaki madencilerin beslenme alışkanlıklarını daha ayrıntılı bir şekilde incelemek istiyorlar.