Zürafa boyunlu sürüngen suda yaşıyormuş

Öne Çıkanlar Yaşam Bilimleri
Zürafa boyunlu sürüngen suda yaşıyormuş

Zürafa boynuna benzer uzun bir boynu ve timsah gibi büyük burun delikleri olan tuhaf bir sürüngen, bilim insanlarını on yıllardan bu yana meşgul ediyordu. Tanystropheus olarak isimlendirilen hayvan, görünüşü nedeniyle Loch Ness canavarını da andırıyor, hatta yaşam alanı da benziyor diyor Zürih Üniversitesi araştırmacıları.

Paleontologlar en gelişmiş bilgisayar tomografisiyle Tanystropheus’un yaklaşık olarak 242 milyon yıl önce gerçekten suda yaşadığını buldular. Bir Tanystropheus’un çok fazla zarar görmüş kafatasını üç boyutlu olarak yeniden canlandıran araştırmacılar bu şekilde suda yaşam için uyum gösteren çok sayıda özellik fark etmişler.

Mesela burun delikleri tıpkı günümüzdeki timsahlarda olduğu gibi çenenin üst kısmında yer alıyordu. Uzun ve kıvrımlı dişleri balık veya mürekkepbalığı gibi kaygan canlıları yakalamak için uygundu. Ancak uzuvlardan ve kuyruğundan anlaşıldığı üzere Tanystropheus hiç de iyi bir yüzücü değildi. Belki de bulanık sularda yavaş yavaş hareket ederek gizlice avına yaklaşıyordu diyor Stephen Spiekman. Küçük kafası ve uzun boynu kendini uzun süre saklamaya yardımcı oluyordu. Hayvanın boynu bedeninin üç misli uzunluğundaydı.

İsviçre ve İtalya sınırındaki 1000 metre yüksekliğindeki Monte San Giorgia dağında bulunan fosilin nerede yaşadığı daha önce bilinmiyordu. Bilim insanları öte yandan burada bulunan fosillerin aynı türe ait genç ve yetişkin hayvanlara ait olmadığını öğrenmiş bulunuyor. Çünkü çeneleri farklı olduğu gibi kemiklerdeki büyüme halkaları da hayvanların genç değil yetişkin hayvan olduğunu gösteriyor. Yani burada farklı bir tür söz konusu. Küçük hayvanlar bir olasılıkla yengeç gibi kabuklularla beslenirken, büyükleri ise balık ve mürekkepbalığı avlıyorlardı.

Kaynak: https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(20)31017-4