Kırmızı ışık görme yetisini iyileştiriyor

Öne Çıkanlar Sağlık
Kırmızı ışık görme yetisini iyileştiriyor

Aşağı yukarı 40 yaşından itibaren saydam tabakanın göz hücreleri yaşlanmaya ve yorulmaya başlar: Mitokondriler ATP molekülü biçiminde daha fazla enerji üretir ve bunun sonucunda da görme yetisi zayıflar. Kısa süre önce hayvan deneylerinde, mitokondri yorgunluğunun koyu kırmızı ışığın etkisiyle azaltılabileceği anlaşılmıştı. Kırmızı ışık mitokondrilerdeki belli başlı diyafram pompalarının işlevini iyileştiriyor ve bu sayede yeniden daha fazla ATP üretiyorlar. Peki  acaba insanda işe yarıyor mu?

College London Üniversitesi’nde Glen Jefferey ve ekibi 2020 yılında bu ışık terapisinin insanda da işe yaraya bileceğini fark etmişti. 670 nanometre dalga boyuna sahip koyu kırmızı ışıkla birkaç dakika süren günlük ışık tedavisi katılımcıların görme yetisini ölçülebilir oranda iyileştirdiği saptanmıştı. Fakat bilim insanları bu tedavi için ne kadar ışığa ihtiyaç duyulduğunu ve etkinin ne kadar süreceğini bilmiyorlardı. Araştırmacılar bu yüzden yeni bir pilot araştırma yaptılar.

Yirmi katılımcı bu sefer üç dakika boyu koyu kırmızı LED’lere (8 mW/cm²) baktılar. Bir önceki deneylerde LED’lerin gücü 40 mW/cm² idi. Ayrıca yaşları 37 ila 70 arasında değişen katılımcılar bunu her gün değil sadece bir kez uyguladılar. Bu uygulamada zamanın rolü olup olmadığını öğrenmek isteyen araştırmacılar bu deneyi ilk önce sabahları saat sekiz ila dokuz arasında gerçekleştirdiler. İkinci deney ise akşam yapıldı. Tüm katılımcılar uygulamadan önce ve sonra renk kontrast testinden geçirildi.

İlginç şekilde sadece bir kez verilen  (daha az)  kırmızı ışığın etkili olduğu görüldü. Renk kontrastını görme yetisi katılımcılarda sadece üç saat içinde yüzde 17 oranında iyileşti. Hatta bazı yaşlı katılımcılarda bu olumlu etki yüzde 20’yi buldu. Bir hafta sonra ise renk kontrastı duyarlılığında sadece yüzde onluk bir iyileşme görüldü. Haftada basit bir LED ile sadece bir kez gerçekleştirilen kırmızı ışık uygulaması dahi yaşlanan retina hücrelerini “şarj ediyor” diyor araştırmacılar.

Ancak bu şarj olma durumu sadece sabahları işe yarıyor. Akşamın erken saatlerinde etki sıfır. Bu durumu uzmanlar “Mitokondriler değişen çalışma düzenlerine sahip oldukları için, öğleden sonra ışığa sabahları gibi tepki vermezler’ diye açıklıyorlar.

Bilim insanlarının görüşüne göre sonuçlar, yaşlanmakta olan mitokondrilerin koyu kırmızı ışığa karşı reaksiyon gösterdiklerini ve bu şekilde enerji üretiminin tetiklendiğini kanıtlıyor. Araştırmacılar yaşlanan görme hücreleri için basit ve ucuz LED’lerin geliştirilebileceğini ve yakın zamanda insanların haftalık kırmızı ışık uygulamasıyla görme yetilerini iyileştirebileceklerini düşünüyorlar.