Pandemi potansiyeli bulunan domuz virüsü Avrupa’da da var

Öne Çıkanlar Sağlık Toplum
Pandemi potansiyeli bulunan domuz virüsü Avrupa’da da var

İster kuş, yarasa veyahut da domuz olsun, hayvanlar yeni hastalık etkenlerin ve salgınların ana kaynaklarıdır. Bunların kanıtı korona pandemisi, Ebola salgını, 2009 yılındaki domuz gribi veya diğer influenza türleridir. Bir hastalık etkeni, hayvan konakçısında diğer virüs kökleriyle gen alışverişinde bulunarak, insan hücrelerine dolayısıyla da insana bulaşacak şekilde geliştiğinde çok tehlikeli hale gelir.

Hayvandan insana bulaşan enfeksiyon hastalıklarının merkezi bugüne dek Asya ve Afrika olarak bilinirdi. Fakat Friedrich-Loefller Entitüsü (FLI) araştırmacılarından Timm Clemens Harder, Avrupa’da da pandemiye yol açabilecek virüs rezervlerin bulunduğunu tespit etti.

Araştırmacı, çalışması için Avrupa’daki 2500 domuz çiftliğinden alınan 18.000 örneği incelemiş. Çiftliklerden yarısından fazlasında araştırmacılar domuzlarda dört kök kadar içeren domuz inflüenza virüsüne bağlı enfeksiyon tespit etmişler. Bu soyların karışması ve insanda görülen influenza A (H1N1)/2009 virüsüyle (domuz gribi virüsü) değişim sonucunda domuzlarda yeni tür gen kombinasyonlu en az 31 virüs varyantı oluşmuş diyor araştırmacılar.

Domuzlarda yeni tespit edilen influenza varyantları, nöraminidaz ve hemaglutinin gibi yüzey proteinlerinin daha önce görülmemiş on iki kombinasyonunu gösteriyor. Ayrıntılı analizler ise bu domuz inflüenza virüslerinden bazılarının şimdiden antiviral MxA proteinine karşı direnç kazandıklarını ortaya çıkarmış. Bu protein insanın bağışıklık sisteminin önemli bir içeriğidir.

Domuz gribi virüslerinden bazıları, insanlara bulaşmanın önündeki önemli bir engeli çoktan aştı. Bu da riski önemli ölçüde artırıyor diyor araştırmacılar. Sonuçlar, domuzların yeni inflüenza virüsü tiplerinin oluşmasında önemli bir rol oynadıklarının kanıtı. Bunlarda insan, domuz ve kuş grip virüsleri bir araya gelip yeniden kombine olabildikleri için yeni köklerin ve varyantların oluşumunu tetikliyorlar. Son araştırma bu durumun Avrupa için de geçerli olduğunu göstermesi açısından önem taşıyor.

Kaynak: https://www.cell.com/cell-host-microbe/pdf/S1931-3128(20)30402-9.pdf