COVID’e COVID ile karşılık vermek

Koronavirus Öne Çıkanlar
COVID’e COVID ile karşılık vermek

Bilim insanları yeni bir COVID tedavisi geliştirdi. Bu tedavi yönteminde SARS-CoV-2’nin hatalı bir versiyonu kullanılıyor. Bu versiyon hastalığa yol açan versiyonu yok ediyor.

COVID-19 virüsü kendisine karşı kullanılırsa ne olur? Pennsylvania Eyalet Üniversitesi’nden araştırmacılar tam da bunu yaptılar. Ekip sentetik, hatalı bir SARS-CoV-2 virüsü tasarladı. Bu virüs zarasız, ancak gerçek virüsün gelişmesine engel oluyor. Sonuçta hem sentetik virüs, hem de hastalığa yol açan virüs yok oluyor.

Araştırmanın lideri biyoloji profesörü Marco Archetti bu mekanizmayı şöyle açıklıyor: “Gerçek virüs hücreye saldırdığı zaman hücrenin yüzeyine kendini yapıştırıyor ve genetik malzemesini hücrenin içine salıyor. Hücre ise kafası karıştığından virüsün genetik malzemesini çoğaltmaya başlıyor. Bu genetik malzeme virion denilen paketler halinde hücreden çıkıp diğer hücreleri enfekte ediyor. Hatalı virüslerde ise genomlarının bir kısmı silinmiştir. Ancak yine de bir hücreyi enfekte edebilir. Eğer o hücre daha önce gerçek SARS-CoV-2 ile enfekte olmuş ise sentetik virüs gerçek virüsün genomların kopyalarını çalıp, paketleyebiliyor. Bu aşamadan sonra hatalı virüsler bir parazit gibi çalışmaya başlıyor. Genomlarındaki silinmiş kısımlardan dolayı sentetik virüsler daha hızlı çoğalıyor ve gerçek virüse çoğalmak için yer bırakmıyor.”

PeerJ isimli dergide yayımlanan bu makaleye göre sentetik genom gerçek genomdan üç kez daha hızlı çoğalıyor ve 24 saat içinde gerçek viral yük yarı yarıya azalıyor.

Araştırmacılar bu sentetik virüsü yaratmak için gerçek SARS-C0V-2’nin genomundan yararlandılar. Ve bu virüsü SARS-CoV-2 ile enfekte olmuş Afrika yeşil maymununa enjekte ettiler. 24 saat içinde sentetik genomun gerçek virüsün genomunu yarı yarıya azalttığı görüldü.

Archetti’ye göre, bu çalışmaların sonunda sentetik virüs kendi kendini devam ettiren bir terapi olarak COVID-19’a karşı mücadelede büyük potansiyel içeriyor.

Reyhan Oksay