En eski galaksi keşfedildi

Son Dakika Bilim
En eski galaksi keşfedildi

Uluslararası astronom ekibi tarafından keşfedilen cisim, 13,5 milyar ışık yılı uzaklıkta yer alıyor. Tahminlere göre söz konusu cisim bugüne dek gözlemlenen en uzaktaki ve en eski galaksi. HD1 olarak isimlendirilen galaksi, Subaru teleskopu, VISTA teleskopu, UK enfraruj teleskopu (UKIRT) ve Spitzer uzay teleskopuyla gerçekleştirilen 1200 saatlik gözlem sonucunda bulundu. Atacama Teleskopuyla (ALMA) gerçekleştirilen diğer gözlemlerle de cismin şimdiye kadar ki en uzak cisimden (GN-z11) 100 milyon ışık yılı daha uzakta yer aldığı kanıtlandı.

HD1 morötesi alanda son derece parlak. Araştırmacılar ilk önce “normal” bir galaksi olduğunu sandılar. Ama yeni yıldızların beklenenden on kat daha hızlı oluştuğunu hesaplayınca, yeni teoriler  geliştirdiler. HD1’in olağandışı özellikleri için iki olası açıklama var: HD1’in parlaklığı ve hızlı yıldız oluşumu, galaksinin, evrenin ilk yıldızlarını barındırdığı anlamına gelir. Bununla birlikte HD1’in merkezinde Güneşimizden 100 milyon daha kütleye sahip süper kütleli bir kara delik de bulunabilir. İlk yıldızlar günümüzdeki yıldızlara kıyasla, daha yoğun kütleli, daha parlak ve daha kızgındı. ‘Bu da HD1’in olağanüstü parlaklığını açıklayabilir’ diyor Harvard-Smithsonian Astrofizik Merkezi’nden Fabio Pacucci.

Ancak parlaklığa bir karadelik de neden olabilir: Nitekim olağanüstü miktarda gaz yuttuğunda yüksek enerjili fotonlar açığa çıkar. Eğer bu tahmin doğru çıkacak olursa, keşfedilen, en yoğun kütleli ve ilk patlamanın tarihine (13,8 milyar) çok yakın bir karadelik olacak. Buna göre çok büyük bir hızla büyümüş olması gerekiyor. Astronomlar HD1’in rekor mesafesini doğrulamak için yakında James Webb Uzay Teleskopuyla gözlemlerine devam edecekler. Çünkü yeni uzay teleskopu daha da eskiyi görebiliyor. Belki de tezlerden biriyle ilgili yeni kanıtlar bile bulunabilir.