Kanser ilaçları Alzheimer hastalığına karşı da kullanılabilecek

Son Dakika Bilim
Kanser ilaçları Alzheimer hastalığına karşı da kullanılabilecek

Alzheimer nöronları, kanser hücrelerine çok benziyor. Tek büyük fark, kanser hücrelerinin kontrolsüz olarak çoğalmaya devam etmelerine karşın, Alzheimer sinir hücrelerinin kontrolsüz olarak ölmeleri. Innsbruck Üniversitesi’nden Jerome Mertens ve ekibi Alzheimer sinir hücrelerinin metabolizmasına odaklanarak, bunları iyi araştırılmış kanser hücresi metabolizmalarıyla karşılaştırdılar.

Araştırmacılar Cell dergisinde yayınladıkları makalelerinde, kanser hücrelerinin metabolizma değişikliğiyle, yetişkin evresinden, embriyo evresine dönüşmelerini açıklayan “Warburg etkisinden” söz ediyorlar. Aynı süreç Alzheimer sinir hücrelerinde de yaşanıyor. Fakat sinir hücreleri bölünmeye başladıktan sonra kanser hücrelerinden farklı olarak ölmeye başlıyorlar. Kanser tedavisinde özellikle “Warbung etkisine” hedeflenen etki maddeleri bulunuyor. Burada özellikle de PKM2 proteinine odaklanılıyor. PKM2 hem kanser hücrelerinde hem de Alzheimer sinir hücrelerinde bol miktarda üretiliyor ve embriyo metabolizmasına dönüşümünün ana ayarlayıcısı olarak bilinmektedir.

‘Kanser hücrelerinde Warbung etkisini engelleyen etki maddeleri, Alzheimer sinir hücrelerini daha uzun süre yetişkinlik evresinde kalmalarını sağlayabilir’ diyor araştırmacılar. Bundan sonraki çalışmalarda etki maddeleri, yaşlanan sinir hücreleri için iyileştirilecek ve en iyi şekilde beyne ulaşarak Alzheimer’e karşı etkilemeleri sağlanacak. Araştırmada indüklenmiş nöron kullanıldı. Bunlar hastaların cilt hücrelerinden üretilen ve yaş dışında diğer epigenetik verileri de içeren sinir hücreleridir. Çalışma Denver Üniversitesi ve La Jolla Salk Enstitüsü’nün işbirliğiyle gerçekleşti.