Dünya’ya son derece yüksek enerjili, görülmemiş bir parçacık düştü

Fizik ve Uzay Öne Çıkanlar
Dünya’ya son derece yüksek enerjili, görülmemiş bir parçacık düştü

Şimdiye kadar tespit edilen en yüksek enerjili kozmik ışınlardan biri olan Amaterasu parçacığı, görünüşte boş bir uzay bölgesinden geliyor.

Japon mitolojisindeki güneş tanrıçasından esinlenerek Amaterasu adını alan parçacık, bugüne kadar tespit edilen en yüksek enerjili kozmik ışınlardan biri.

Yalnızca bir yıldızın patlamasını çok aşan ölçeklerdeki en güçlü kozmik olayların bu tür enerjik parçacıkları üretebileceği düşünülüyor. Ancak Amaterasu, Samanyolu galaksisini çevreleyen ve "Yerel Boşluk" denen boş bir alandan ortaya çıkmış gibi görünüyor.

Science dergisinde keşfi anlatan makalenin ortak yazarı Prof John Matthews, "Yörüngesini kaynağına kadar takip ediyorsunuz ve onu üretecek kadar yüksek enerjiye sahip hiçbir şey yok. Bir gizem, neler oluyor?” dedi.

Amaterasu parçacığı, 240 exa-elektron voltu (EeV) aşan bir enerjiye sahip; bu, şimdiye kadar yapılmış en güçlü hızlandırıcı olan Büyük Hadron Çarpıştırıcısı'nda üretilen parçacıklardan milyonlarca kat daha fazla ve saatte 95 mil hızla giden bir golf topunun enerjisine eşdeğer. Bu, 1991'de tespit edilen ve 320 EeV'de bir başka ultra yüksek enerjili kozmik ışın olan Aman Tanrım (OMG) parçacığından sonra ikincisi.

Matthews, "İnsanların süpernova gibi enerjik olduğunu düşündüğü şeyler bunun için yeterince enerjik değil" dedi. "Parçacığı hızlanırken hapsetmek için çok büyük miktarda enerjiye, gerçekten yüksek manyetik alanlara ihtiyacınız var."

Japonya'daki Osaka Metropolitan Üniversitesi'nden doçent Toshihiro Fujii: "Bu ultra yüksek enerjili kozmik ışını ilk keşfettiğimde, son otuz yılda benzeri görülmemiş bir enerji seviyesi gösterdiği için bir hata olması gerektiğini düşündüm.”

Bu enerji seviyesine potansiyel bir aday, başka bir galaksinin kalbindeki süper kütleli bir kara delik olabilir. Bu devasa varlıkların çevresinde madde atom altı yapılarına ayrıştırılıyor ve protonlar, elektronlar ve çekirdekler neredeyse ışık hızıyla evrene fırlatılıyor.

Bu tür şiddetli gök olaylarının yankıları olan kozmik ışınlar, Dünya'ya neredeyse sürekli olarak yağar ve Amaterasu parçacığını bulan Utah'taki Telescope Array gözlemevi gibi araçlar tarafından tespit edilebilir.

Belirli bir enerji eşiğinin altında, bu parçacıkların uçuş yolu, kozmik mikrodalga arka planı boyunca elektromanyetik alanlara karşı zikzak çizerken tilt makinesindeki bir topa benzemektedir. Ancak Amaterasu düzeyindeki enerjiye sahip parçacıkların, galaktik ve galaktik dışı manyetik alanlar tarafından nispeten bükülmeden galaksiler arası uzayda patlaması bekleniyor; bu da onların kökenlerinin izini sürmenin mümkün olması gerektiği anlamına geliyor.

Yörüngesini geriye doğru izlemek boş uzaya işaret ediyor. Benzer şekilde, Aman Tanrım parçacığının da fark edilebilir bir kaynağı yoktu. Bilim insanları bunun tahmin edilenden çok daha büyük bir manyetik sapmaya, "Yerel Boşluk"ta tanımlanamayan bir kaynağa veya yüksek enerjili parçacık fiziğinin eksik anlaşılmasına işaret edebileceğini öne sürüyor.

“Bu olaylar gökyüzünün tamamen farklı yerlerinden geliyormuş gibi görünüyor. Tek bir gizemli kaynak yok" dedi Utah Üniversitesi'nden ve makalenin ortak yazarlarından Prof John Belz. “Uzay-zamanın yapısındaki kusurlar, kozmik cisimlerin çarpışması olabilir. Yani, geleneksel bir açıklaması olmadığı için insanların ortaya attığı çılgın fikirlere gülüyorum."

Kaynak: Science, The Guardian