Annelik içgüdüsüyle ilgili nöronlar bulundu

Son Dakika Bilim Yaşam Bilimleri
Annelik içgüdüsüyle ilgili nöronlar bulundu

Hayvanlar dünyasında anneler yavrularını koruyabilmek için büyük tehlikeleri göze alıyorlar. Farelerle deneyler gerçekleştiren Japon bilim insanları, annelik içgüdüsünün kısmen de olsa ön beyindeki belli başlı sinir hücreleriyle ilgili olduğunu buldular.

Riken Beyin Araştırmaları Merkezi’nden Kumi Kuroda bulguları ‘nöronları ebeveynlik için gerekli olan ve olmayan olarak ayırabildik’ diye özetliyor.  Daha önceki araştırmalarda hipotalamustaki belli bir bölgenin (medial preoptic area/orta ön optik bölge) yavru bakımında önemli rol oynadığı anlaşılmıştı. Örneğin “bağlayıcı hormon” olarak bilinen oksitoksin, anne ve babanın yavruya davranışını belirliyor.

Cell Reports dergisinde yayımlanan bir araştırmaya göre, yeni yavrulamış farelerde bu bölgedeki protein reseptörlü sinir hücreleri (kalsitonin) diğer dişi veya erkek farelere kıyasla daha fazla. Bu sinir hücrelerinin beynin diğer bölgeleriyle bağlantılı olan sinir devreleri doğumdan sonra değişiyor.

Araştırmacılar bu nöronları devre dışı bıraktıklarında farelerin yavru bakımından vazgeçtikleri görüldü. Mesela yuva kurmayı bırakmışlar ve kaçan yavrularını yuvaya geri getirmek için hiçbir çaba harcamamışlar. Aynı şeyin primatlar için de geçerli olup olmadığı yeni araştırmalarla belli olacak.