Avustralya’da 40.000 yıllık dev fosiller bulundu

Öne Çıkanlar Yaşam Bilimleri
Avustralya’da 40.000 yıllık dev fosiller bulundu

45.000 yıl kadar önce Avustralya kıtasında dev canlılar yaşıyordu: Günümüzdeki vombatlara benzeyen tonlarca ağırlığında keseli hayvanlar, küçük bir otomobil büyüklüğünde kaplumbağalar, yedi metre uzunluğunda kertenkele azmanları varanlar ve üç metre büyüklüğünde kuşlardı bunlar. Bu devasa canlıların Pleistosen’in sonlarında niçin kayboldukları tartışmalıydı. Bazı araştırmalara göre bundan insan sorumlu.

Bu mega faunanın yok oluşu, zamansal olarak Avustralya’nın Kuzeyden gelen göçmenlerce fethedilmesiyle çakışıyor. Queensland Müzesi ve Griffith Üniversitesi paleontologları şimdi 40.000 yıl önce Kuzey Avustralya’nın tropikal bölgesinde yaşayan yeni fosiller buldular. Bu kalıntıların analizleri, mega faunanın yok oluşundan insandan çok iklim değişiminin sorumlu olduğunu gösterdi. Nature Communications dergisinde yayımlanan sonuçlara göre bölge o tarihlerde iyice kuraklaşmış, bitki örtüsünün değişmesine ve yangınların çoğalmasına neden olmuştu. Bunun sonucunda mega fauna ailesine ait en az 13 hayvan türü yok olmuştu. Bunların arasında devasa sürüngen türleri, keseli aslan, dev vombatlar ve kangurular da vardı. Fosiller Mackay kenti yakınlarındaki South Walker Creek bölgesinde bulundu. Burada bir zamanlar en az 16 megafauna türü yaşıyordu.

Kalıntılar optik uyarmalı lüminesans yöntemiyle tarihlendirildi. Bu şekilde kalıntıların 60.000 – 40.000 yıllık oldukları anlaşıldı. Bu da bu dev hayvanların on binlerce yıl boyu insanlarla birlikte yaşadıkları anlamına geliyor. Fakat insanın varlığını kanıtlayacak herhangi bir kalıntı bulunmadı. Tarihlendirme öte yandan South Walker Creek bölgesinin Kuzey Avustralya’daki türünün en genç örneği olduğunu da gösteriyor. Bölge çok sayıda megafauna türünün ve bilimsel olarak tanımlanması gereken diğer birçok türün buluşma noktasıydı. Dinozorlar devrinden itibaren Avustralya’da böyle büyük canlılar yaşamıyordu. “Bunlar jeolojik açıdan bakıldığında göz açıp kapayana dek birden bire yok olmuşlardı” diyor araştırmacılar.