Bizi insan yapan genler hangileri?

Son Dakika Bilim Yaşam Bilimleri

Kalıtımımızdaki 3 bin bölge diğer memelilerden farklı. Son araştırmalar, bu bölgelerden yarısının beyin gelişimi üzerinde etkili olduğunu gösteriyor. Bilim insanları bu bölgelerin en azından, dolaylı olarak insanın öğrenme yetisinden sorumlu olabileceğini düşünüyorlar. Kısaca HARs olarak isimlendirilen “Human Accelerated Regions” bölgeleri, insan genomundaki parçalardır ve tüm omurgalılarda bulunuyor. Fakat insanda farklı biçimlenmiş olması bu kalıtım bölgelerindeki evrimin kısa bir zaman öncesine kadar etkin olduğunun kanıtı.

Harvard Üniversitesi’nde Christopher Walsh yönetiminde çalışan ekip, bu bölgeleri ayrıntılı bir şekilde inceleyebilmek için inovatif bir teknoloji geliştirdi. Buna özellikle de insan ve farenin hücrelerinde HARs’ların etkisinin test edilmesi de dahil. Sonuçlara göre sinir hücrelerindeki HARs’ların yarısı etkin ya da sinir sisteminin gelişiminde etkililer. Bilim insanları örneğin, hücre tipine ve organizmaya göre farklı davranan, HARs tarafından ayarlanan “PPP1R17” genini tespit ettiler. Söz konusu gen, nörolojik gelişimi yavaşlatıyor ki bu özellik insanı diğer primatlardan farklı kılıyor. Araştırma beyin araştırmalarındaki karmaşık verilerin daha iyi anlaşılmasına yardımcı olması açısından önemli. Bizi insan yapan tek bir gen yok. Veriler beyindeki evrimin düzinelerce kalıtım bölgesinde değişime yol açtığını gösteriyor.