CRISPR bazlı hızlandırılmış COVID-19 testleri

Koronavirus Öne Çıkanlar
CRISPR bazlı hızlandırılmış COVID-19 testleri

Stanford Üniversitesi’nden bir grup bilim insanı hızlı sonuç veren ve taşınabilir COVID- 19 testi gereksinimini karşılayacak CRISPR tabanlı yeni bir test geliştirdi.

PNAS dergisinde yayımlanan yeni bir makale, bilim insanları elektrik akımı ve bir genetik mühendisliği tekniği olan CRISPR’dan yararlanarak çip-üzerinde-laboratuvar olarak nitelendirilen mikrofluidik bir testi tanıtıyor. Test yarım saat içinde sonuç verebiliyor. Bu süre CRISPR tabanlı testler açısından bir rekor. Stanford Makine Mühendisliği Fakültesi’nden Juan Santiago, testin piyasaya çıkabilmesi için ileri çalışmalarla daha pratik hale getirileceğini söylüyor.

Pandeminin başlangıcından bu yana CRISPR tabanlı COVID-19 testlerine ilgi giderek artıyor. Bu testler DNA ve RNA manipülasyonunu basitleştiren CRISPR/Cas teknolojisinden yararlanıyor. CRISPR ayrıca genetik kodu tespit edebildiği için teshis açısından da oldukça bilgilendirici. Testin uygulanmasında burundan sürüntü alınıyor. CRISPR tekniği ile sürüntü örneğinin içinde virüsün genetik kodu aranıyor ve kod bulunduğu anda floresan ışık yanıyor.

Bugüne dek Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi (FDA), CRISPR bazlı iki teste acil kullanım izni vermişti. Ancak bu testler en erken bir saat içinde sonuç verebiliyordu

Şimdi Stanford ekibinin üzerinde çalıştığı testte elektrik akımı ve mikrofluidik teknolojisinden yararlanılarak bu süre yarım saate indiriliyor. Şu anda PCR testi ile karşılaştırıldığında bu yeni testin güvenilirliği biraz daha az ama hem taşınabilir özellikte, hem çok daha hızlı.

Derleyen: Reyhan Oksay