Balıklar plastik yeme eğilimde

Öne Çıkanlar Yaşam Bilimleri
Balıklar plastik yeme eğilimde

İsveçli araştırmacılara göre balıklar plastiği fazlasıyla yemeleri gereken yüksek enerjili bir gıda kaynağı olduğunu sanıyor. Ergenlik çağındaki gençlerin sağlıksız yiyecekleri yediği gibi kendilerini plastikle dolduruyor. Science bilim dergisinde yayımlanan araştırmaya göre yüksek oranda polistiren maddesine maruz kalan tatlı su levrek larvaları bu partikülleri doğal gıdalara tercih ediyor.

Mikro-plastiklerin balıkların yaşamlarının başındaki etkilerini incelemek isteyen İsveçli araştırmacılar levrek larvalarını su tanklarında farklı yoğunlukta polistirene maruz bırakarak bir deney gerçekleştirdi. Deneyin sonucunda mikro-plastiklerin olmadığı tanklarda yumurtaların yüzde 96'sı başarıyla çatlarken yoğun plastik bulunan tanklarda bu oran yüzde 81'e düştü. Yırtıcı hayvanların saldırısı karşısında da temiz sulardaki genç levreklerin yarısı hayatta kalırken yoğun plastik ortamında yaşayan genç balıkların hepsi 24 saatlik sürede yem oldu. Bu araştırmaya göre Baltık Denizi'nde levrek ve turnabalığı sayısının son 20 yılda azalmasına neden olarak erken yaşta olan balık ölümleri olduğu düşünülüyor. Uppsala Üniversitesi'nden Dr. Oona Lonnstedt mikro-plastiklerin yoğun oranda bulunduğu suda yetişen balıkların temiz suda yetişenlere kıyasla "daha küçük, daha yavaş ve daha aptal" olduğunu söylüyor.

balik1

Araştırma ekibi için en şaşırtıcı sonuç ise plastiğin balıkların yeme alışkanlıklarını nasıl değiştirdiği. Balıkların hepsine aynı yem verilmesine rağmen balıkların sadece plastik yemesi plastiğin kimyasal ya da fiziksel bir özelliğinin balıklarda bu davranışa sebep olduğu düşünülüyor. Balıklar plastiği fazlasıyla yemeleri gereken yüksek enerjili bir gıda kaynağı olduğunu sanıyor. Ergenlik çağındaki gençlerin sağlıksız yiyecekleri yediği gibi kendilerini plastikle dolduruyor.

Geçen yıl çıkan bir araştırmaya göre okyanuslara her yıl 8 milyon ton plastik atık giriyor. Plastik atıklar, ultra-viyole ışınlarına ve kimyasal çürümeye maruz kalıyor, dalgalarında hareketiyle de çok ufak parçalara ayrılıyor. Bu ufak parçaların 5mm’den küçük olanlarına mikro- plastik adı veriliyor.   Bu terim ayrıca kişisel bakım ürünlerinde kullanılan plastik mikro-kabarcıklar için de geçerli. Bilim insanları bu ufak parçaların deniz hayvanlarının midesinde yığılarak toksik kimyasalları sızdırabileceği endişesini taşımakla birlikte bu plastiklerin genç balık türleri üzerindeki etkilerinin ekosistem üzerinde de derin sonuçları olabileceğini düşünüyor.

Kaynak: http://www.bbc.com/turkce/haberler/2016/06/160603_genc_baliklar_plastik_bagimlisi