Günün Yorumu

Yangınlar gezegeni, yangınlar kıtaları, kavrulan 1 milyar canlı, hey nereye gidiyoruz?

Bu aklımızın bilgi ve düşünce boyutlarını aşan yeni bir durum. Dünyada yangınların eksik olmadığını biliyoruz. Aslında yangınlar yerkürenin orman ve bitki örtüsü için oldukça doğal. Özellikle çok sıcak Ekvator kuşağı boyunca orman alanlarında yangın sık görülür. Geride bıraktığımız yıl ABD Kaliforniya kuşağı neredeyse yandı bitti kül oldu diyeceğimiz yangın yaşadı. Avustralya kıtası şahit olunan e...[Devamını gör...]

3 kadın bilimcimizin gurur verici başarıları

ABD’de Nothwestern Üniversitesi’nden Dr. Hande Özdinler ve ekibinin beyinde keşfettikleri yeni bir mekanizma, ALS hastalığının oluşum nedeni ile ilgili önemli bir keşif olarak dünya tıp literatürüne geçti. Üstelik literatüre yeni bir terim kazandırarak: Mito-otofaji. Hücre mitokondrisinin kendi kendini yemesi olarak tanımlanan bu yeni keşfi Reyhan Oksay yazdı. Boğaziçi Üniversitesi Moleküler Biyol...[Devamını gör...]

Bilimin büyük emeği: Beynin 10 önemli gizi daha aydınlatıldı, sağlıkta büyük adımlar

Bilimin alın teri buluşlarla ortaya çıkıyor. Yıl sonları ve başları, bilim ve teknolojinin bilançolarının çıkartıldığı, hesabın kitabın ortaya döküldüğü zamanlardır. Geçen sayımızda bir kısmıyla başladık, bu sayımızda da farklı yönlerden bu bilançoyu, sağlıkta önemli buluşlar ve beynin en önemli 10 gizinin daha aydınlatılmasıyla sürdürüyoruz... Beynin ölüm düşüncesine karşı nasıl bir koruma mekani...[Devamını gör...]

Yakın geleceğe bakış: Dünyayı değiştirecek 10 yeni gelişme

Scientific American dergisi Dünya Ekonomik Forumu ile birlikte uluslararası bir değerlendirme kurulu oluşturdu ve şu soruyu sordu: Ekonomik yararı büyük, hayatımızda köklü değişiklikler yapabilecek, şu anda erken aşamada olsalar bile gelecek vaat eden yeni teknolojiler hangileri? Ortaya 10 önemli yenilik çıktı. Akıllı gübrelerden, biyoplastiklere, DNA’da veri depolamadan, güvenli nükleer santralle...[Devamını gör...]

Yalnızlığın ötesi: Belirsizlik ve endişeli yaşam, nereye kadar?

2000 yıl önce “Zamanımızda kesin olan tek şey, hiç bir şeyin kesin olmamasıdır” diyen eski Romalı doğa bilgin ve ansiklopedi yazarı Büyük Plinius, acaba bugünü mü tanımlıyordu, yoksa doğa, evren ve toplum için tamamen ve her zaman geçerli bir ilkeyi duyuruyordu... Plinius, yarınından emin olmadan yaşamanın yarattığı korku ve kaygı üzerine böyle konuşurken, insan sormadan edemiyor: Peki bugünün ins...[Devamını gör...]

Buyurun sizi şöyle “hipnoz”a alalım…

Bilimde inanca yer yoktur. “İyi geldiğine inanıyorum” gibi bir bakışla, ciddi hastalıkları tedavi edemezsiniz. Bu üfürükçülüğe girer. Hasta psikolojisi ile bağışıklığa destek olmak ayrı bir meseledir, yani bir beyinle ilgilidir. Fakat bu bile, inançla olmaz. Uygulama ve deneye dayalı elde edilen büyük ve yeterli ölçüde bir verinin sonuçlarına dayanmak zorundadır. İnsanların, yönlendirici bir tekni...[Devamını gör...]

Ünlü uzman uyarıyor: “7’nin üzerinde deprem yaratabilecek başka faylar da var.”

İstanbul’da deprem üzerine Büyükşehir bir çalıştay düzenledi. Hayırlı olsun. Çalıştay’ın jeoloji sorunları üzerine değil de, daha çok kent planlamasına ve afet yönetimine yönelik tartışma yüzü önemli. Yoksa jeolojisinde yeni ve bilinmedik bir şey yok. Depremin, sadece deprem olduğu zaman gündeme gelmemesi gerektiğini her zaman savunuyoruz. Deprem, bilimsel bir gerçek olmakla birlikte enine boyuna ...[Devamını gör...]