Bronzlaşmamızda, diğer galaksilerden gelen ışınların da katkısı varmış!

Fizik ve Uzay Öne Çıkanlar
Bronzlaşmamızda, diğer galaksilerden gelen ışınların da katkısı varmış!

İster kumsalda, ister havuz başında ya da bahçede olsun, yaz aylarında güneşlendiğimizde tam anlamıyla ışın bombardımanına tutuluruz. Saniye başı vücudumuza yaklaşık bir trilyon proton ulaşır. Bu elektromanyetik paketler bronzlaşmamızı sağlasa da fazlası güneş yanığına neden olabilir.

Bize ulaşan protonların çoğu güneşten gelir, gökyüzü tarafından saçılır veya güneş sistemindeki tozla yansıtılır. Elbette bunlar yeni bilgiler değil, fakat Western Üniversitesi (Avustralya) astronomu Simon Driver şimdi ilginç bir şey buldu. Anlaşıldığı üzere bize ulaşan ışınların bir kısmı Samanyolu’muzun uzağından geliyor. Driver ve ekibi çeşitli uzay teleskoplarının yardımıyla gökadalar arası arka plan ışığını büyük bir dalga boyu alanında yakalamaya başardı. Bu ışık uzaktaki galaksilerdeki yıldız oluşumları sırasında veya maddenin kara deliğe düşmesi sırasında açığa çıkar. Hubble ve diğer teleskopların ölçümleriyle, umulmadık uzaklıklara ait ne kadar ışının bize ulaştığı ilk kez net olarak açıklandı.

Buna göre açık havada bulunduğumuzda ister gündüz olsun ister gece her saniye başı on milyar kadar galaksiler arası protona maruz kalıyoruz. Bronzlaşmamızı sağlayan ışının küçük bir parçası, evrende milyarlarca yıl yolculuk ettikten sonra cildimize dokunuyor. Fakat bizim galaksimizin dışından gelen ışın bize ancak çok uzun vadede zarar verebilir. Yalnızca trilyonlarca yıl bu ışının etkisinde kaldığımız zaman zarar görebiliriz diyor araştırmacılar. Çünkü evren bir koruma işlevine sahip. Galaksilerin morötesi ışınına ait enerji, toz taneciklerinin yardımıyla daha az zararlı dalga boylarına dönüştürülüyor. Bilim insanları galaksiler arası arka plan ışığını araştırmaya devam edecek, çünkü bu enerjinin tam olarak nasıl açığa çıktığı fiziksel olarak tamamen anlaşılmış değil.

Kaynak: https://arxiv.org/abs/1605.01523