Proxima Centauri’nin çevresindeki ikinci gezegenin varlığı kanıtlandı

Fizik ve Uzay Öne Çıkanlar
Proxima Centauri’nin çevresindeki ikinci gezegenin varlığı kanıtlandı

Kırmızı Cüce gezegen Proxima Centauri bizden en az dört ışık yılı mesafede yer alıyor, yani uzaydaki en yakın komşumuz. Bu yüzden yaşama elverişli bir gezegene sahip olabileceği için çok heyecan verici. Yaklaşık olarak dünyamız büyüklüğünde olan Proxima Centauri, yaşama elverişli bölgede dönüyor ve belki de sıvı suya sahip. Bu açıdan bakıldığında bu gezegen, yıldızlararası misyonun ara durağı görevini görebilir. Fakat Proxima b yalnız değil: Astronomlar 2017 yılında komşu yıldızımızda çok sayıda toz halkası buldular. Diğer bir araştırma ekibi ise Ocak 2020’de yıldızın etrafında daha uzak bir mesafede dönen ikinci bir gezegen keşfetti.

Verilere göre Proxima c, yaşama elverişli bölgenin çok ötesinde dönen ağır bir süper dünya olabilirdi. Bu konuyu Şili’deki “Çok Büyük Teleskop”taki SPHERE spektrometresiyle daha ayrıntılı bir şekilde inceleyen araştırmacılar, Proxima c için hesaplanan yörünge pozisyonuyla göreceli olarak örtüşen bir ışık noktası tespit etmişler. Sinyal yıldızdan 1,5 astronomik birim uzaklığındaydı ve bu açıdan bakıldığında önceki araştırmalarla gerçekleştirilen gözlemlerle de uyuşuyor. Burada ilginç olan şu ki söz konusu ışık noktası süper dünyadan daha parlaktı ve daha çok Jüpiter’in beş misli büyüklüğündeki bir gezegenin varlığına işaret ediyordu. Astronomlara göre bu ancak dıştaki gezegenin bir halka sistemine veya toz halkasına sahip olması halinde açıklanabilirdi. Yani Proxima c’nin etrafındaki bu halka sisteminin Satürn’ünkinden daha büyük olması gerekirdi. İkinci kanıt Hubble uzay teleskopuyla elde edildi. McDonald Gözlemevi’nden Fritz Benedict, araştırma çerçevesinde teleskopun, Fine Guidance isimli sensoruna ait verileri değerlendirmiş. Bu sensorlar normalde parlak yıldızlara doğru sabitlenerek, teleskopun kalibirasyonu için kullanılır. Ancak verilerden aynı zamanda yıldızın hareketlerini takip etmek için de yararlanılır. Dört yıllık analiz sonucunda gerçekleştirilen 105 ölçümle elde edilen sonuçlara göre Proxima c’nin etrafında ikinci bir gezegenin bulunduğu anlaşıldı. 1907 günlük yörünge periyoduna sahip bu gezegenin yıldızına olan uzaklığı ise yaklaşık olarak 1,5 astronomik birimdir. Bu ışık noktasının gözlemleriyle örtüştüğü kadar, ilk radyal hız ölçümüyle alınan verilerle de uyumlu.

Üç araştırmanın sonuçlarına göre astronomlar ayrıca, Proxima c’nin olasılıkla dünyamızın yedi katı kütleye sahip olduğunu hesaplamışlar. Buna göre söz konusu gezegen alışılmışın dışında büyük bir süper dünya ve dolayısıyla da bir kaya gezegeni olabilir. Fakat büyük bir gaz kılıfına ve buz veya sudan oluşan küçük bir çekirdeğe sahip bir mini Neptün olma olasılığı daha fazla. Her ne olursa olsun Proxima c, yaşama elverişli koşullar sunmak için çok fazla uzakta yer alıyor. Proxima c’nin tam olarak nasıl bir gezegen olduğu ve hangi koşulların hüküm sürdüğünü, astronomlar yeni gözlemlerle çözebilmeyi umuyorlar.