230 milyon yıllık böcek fosilleri

Son Dakika Bilim

Bilim insanları bir dinozorun dışkısını sinkroton mikro tomografiyle incelediklerinde, birkaç tane böcek gördüler. Bir tanesi o kadar iyi korunagelmiş ki duyargaları bile rahatça seçilebiliyor. Bilimsel adı Triamyxa coprolithica olan böceğin 230 milyon yıl boyu fosilleşmiş dinozor dışkısında koruna geldiğini söylüyor araştırmacılar. Fosilleşmiş dışkı kalıntılarında genelde hepsi aynı türe ait olan çok sayıda böcek parçası tespit edildi. Bazı hayvanlar neredeyse tüm olarak korunagelmiş, öyle ki bacakları ve duyargaları bile hala sağlam.

Görüntülerin yardımıyla böceğin 3D modelini tasarlayan araştırmacılar, böceklerin bu kadar iyi korunagelmesi karşısında şaşırdıklarını söylüyorlar. “Ekranda tasarladığımız böceğe baktığımızda sanki o da doğrudan doğruya bize bakıyordu” diyor Uppsala Üniversitesi’nden Martin Qvarnström.

Araştırmaya Tayvanlı, Meksikalı, Fransız ve Alman bilim insanları da katıldılar. Araştırmacıların tahminlerine göre böcekler göreceli olarak küçük bir dinozor (Silesaurus) tarafından yutulmuş. Silesaurus’un tahmini ağırlığı 15 kiloydu ve 230 milyon yıl önce günümüzde Polonya’nın bulunduğu bölgede yaşıyordu. Fosilleşmiş dışkı ya da bilimsel adıyla kaprolit içinde böceklerin korunagelebildiği bilgisi yeni bir araştırma alanının kapısını da açmış oldu. Şimdiye dek bu tür böcek fosilleri genelde kehribar içinde bulunuyordu. Fakat bunların en eskileri 140 milyon yıllıktı, yani göreceli olarak yeni bir jeolojik zamana aitler. Kaprolitler sayesinde araştırmacılar çok daha eskilere inerek, böceklerin evrimi hakkında daha fazla bilgi edinebilmeyi umuyorlar.