Yaşam biçimi bebeğin bağırsak florasını değiştiriyor

Öne Çıkanlar Yaşam Bilimleri
Yaşam biçimi bebeğin bağırsak florasını değiştiriyor

Bebeğin bağırsak florası altıncı aydan itibaren yaşam biçimine uyum sağlıyor. Endüstri ülkelerinde, bağırsak bakterileri pek çeşitli değil. Uzmanlara göre bu durum çocukları, alerjiye ve diğer bağışıklık hastalıklarına karşı duyarlı hale getirebilir.

Dengeli bir bağırsak florasının sağlıklı bir yaşam için ne kadar önemli olduğu uzun bir süredir biliniyor. Sağlıklı bağırsaklarda bakteri çeşitliliğini ne kadar çoksa o kadar iyi. Fakat özellikle de endüstri ülkelerinde, bağırsaklardaki bakteri çeşitliliği genelde az.

Amerikalı mikrobiyolog Matthew Olam yönetiminde çalışan ekip, endüstri ülkelerinde, bağırsak bakteri çeşitliliğinin niçin fakir olduğunu araştırdı. Endüstri ülkelerinde yaşayan insanlarla karşılaştırıldıklarında örneğin Tanzanya’da yaşayan Hadza halk gruplarında çok daha çeşitli bağırsak bakterilerinin bulunduğu görülüyor. Hadza yetişkinleri bir insanın sahip olabileceğini en zengin bağırsak bakterisi çeşitliliğine sahip. Bu topluluk yaşamlarını avcı ve toplayıcı olarak sürdürdüğü için her zaman doğayla iç içe.

Araştırmacılar bir insanın bağırsak florasının hangi noktadan sonra diğerlerinden farklılaşmaya başladığını öğrenmek için Hadza topluluğundaki 60 yenidoğanın dışkı örneğini inceledikten sonra, 18 endüstri ülkesine ait veri bankalarıyla karşılaştırdı. Ekip ayrıca Hadza örneklerinin yaklaşık yarısını, ayrıntılı metagenomik incelemeden de geçirdi. Buna göre, hangi ülkeye ait olursa olsunlar, doğumdan sonraki ilk aylarda bebeklerin bağırsak florasında herhangi bir değişiklik görülmüyor. Farklılıklar altıncı aydan itibaren ortaya çıkıyor. Hadza bebeklerinin bağırsaklarında bulunan bazı mikroplar, endüstri ülkelerindeki bebeklerde tespit edilmedi. Bakteri türlerinin yaklaşık olarak yüzde 20’si yeni olarak sınıflandırıldı ve bunlardan çoğu endüstri ülkelerine ait örneklerde bulunmadı.

Bundan sonraki incelemelerle tespit edilen bakterilerden, hangisinin nelerden sorumlu olduğu öğrenilmeye çalışılacak. Son araştırma endüstri ülkelerindeki bebeklerde bazı önemli bakterilerin bulunmadığını göstermesi açısından önemli. Bu bakterilerden bazıları özellikle de gelişme evresinde anne sütünün değerlendirilmesi için önemli. Söz konusu bakterilerin eksikliği öte yandan çocukları alerji gibi hastalıklara daha duyarlı hale getirebilir. Ancak bu konunun da ayrıntılı bir şekilde araştırılması gerekiyor diyor uzmanlar. Sonuçlar bakteri çeşitliliğinde annenin kalıtımı dışında, genel yaşam biçiminin de etkili olduğunu gösteriyor.