Alzheimer’in bulaşıcı olduğunu gösteren ikinci vaka

Sağlık
Alzheimer’in bulaşıcı olduğunu gösteren ikinci vaka

Alzheimer hastalığındaki tipik semptomlardan biri, beyindeki hatalı protein birikimleridir. Bu beta-amiloid plaklar beyin hücrelerinin ölmesine yol açar. Normal koşullarda ne plaklar ne de bu demans hastalığı bulaşıcı değildir. Fakat fareler ve primatlarla gerçekleştirilen deneyler bu hatalı katlanmış beta amiloid plakların, doğrudan doğruya alıcının beynine ulaşması halinde bulaşıcı olabileceğini gösterdi.

Eylül 2015’te de yayımlanan bir araştırma beta amiloid plakların bulaşıcılığını insanda ortaya koymuştu. Zürih Üniversitesi’nden Karl Frontzek şimdi bu tür bulaşıcılığı yeni bir örnekle gösterdi.

Araştırmacı prionların sebep olduğu Creutzfeldt-Jakop hastalığından ölen yedi genç hastanın beynini inceledi. Bu hastalara prion, beyin zarı naklinden sonra bulaşmıştı. Beyin zarı nakilleri günümüzde bu nedenle çok ender yapılmaktadır. Frontzek ve ekibi beyinleri daha yakından incelediklerinde, bir sürprizle karşı karşıya kaldı: Ölen yedi genç insanın beşinde Alzheimer hastalığı için tipi olan beta amiliod plakları vardı.

Bu kadar genç insanlarda beta amiloid plakları görülmesi son derece alışılmışın dışındadır. Bu da, beyin zarı nakliyle alakalı olduğunu göstermekte. Yani bu hastalara sadece yanlışlıkla prion değil hatalı katlanmış amiloid proteinleri de bulaşmıştı. Burada ilginç olan beyine zar naklinin yirmi sene kadar önce yapılmış olduğu. Bu da nakille bulaşan plakların göreceli olarak uzun bir süre sonra semptomlar gösterdiği anlamına geliyor. Ölen genç insanlarda Alzheimer için tipik olan semptomların gelişip gelişmediği ise bilinmiyor.