Havadaki ince tozlar kalbe kadar sızabiliyor

Öne Çıkanlar Sağlık
Havadaki ince tozlar kalbe kadar sızabiliyor

Egzoz gazı, otomobil tekerleği ve frenlerden trafiğe büyük oranlarda ince toz yayılıyor. Bu birkaç nano ve mikrometre büyüklüğündeki partiküller, solunum yoluyla akciğere kadar sızdıkları için astım, KOAH, akciğer kanseri ve kalp-dolaşım hastalıkları için risk faktörü olarak kabul edilir. Bilim insanları ince tozdan oluşan nano partikülleri plasenta ve hatta beyinde bile tespit ettiler. Lancaster Üniversitesi’nden Barbara Maher şimdi ince tozun kalbe bile ulaşabildiğini saptadı. 26 yaşındaki bir gencin ve üç yaşındaki bir çocuğun kalbini inceleyen araştırmacı, 15-50 nanometre büyüklüğündeki partiküllerin özellikle de kalp hücrelerinin mitokondrilerinde biriktiğini görmüş.

Mitokondriler hücrelerin enerji santralleri olarak bilinmektedir ve bunlar hücre metabolizmasına ATP molekülü biçiminde enerji üretirler. Daha yakından yapılan incelemeler, kalp mitokondrilerindeki nano partiküllerin, yüksek oranda demir, alüminyum ve titan içeren metal parçacıkları olduğu tespit edilmiş. Bunlar biçim ve büyüklük açısından şehirlerdeki hava kirliliğinden bilinenlerle örtüşüyor diyen araştırmacılara göre bu ince tozun bir kısmı kalbe ulaşarak, hücrelerde bozukluklara neden olabilmekte. Nitekim incelemeler birçok kalp mitokondrisinin metal nano partikül içerdiğini ve bunların kalp hücreleri kadar tüm doku için ağır sonuçlar doğurabileceğini göstermiş. Bilim insanları trafiğe ve endüstriye bağlı ince tozun önlenmesinin ne kadar önemli olduğunu söylerken, ince tozun kalp-dolaşım hastalıkları için de bir risk faktörü oluşturduğu konusunda uyarıyorlar.